Intencja wyszukiwania, czyli po co użytkownik zadaje pytanie wyszukiwarce? Search intent jest jednym z kluczowych elementów wyszukiwarki Google, którego celem jest dostarczanie użytkownikom jak najbardziej trafnych odpowiedzi na ich pytania, a konkretnie frazy, które wpisują w wyszukiwarkę. Koncepcja opiera się na dostosowaniu treści do potrzeb użytkowników wyrażanych poprzez wpisywanie odpowiednich słów (zapytań). Z intencji wyszukiwania korzystają specjaliści SEO, którzy pozycjonują strony internetowe tak, by te znajdowały się jak najwyżej w indeksie wyszukiwania. Aby to osiągnąć, tworzą jakościowe treści, które dokładnie odpowiadają na search intent użytkowników internetu. Czym jest intencja wyszukiwania i jak zadbać o to, by strona pojawiała się wyżej w wynikach wyszukiwania? Odpowiedzi znajdziesz w tym tekście.
Czym dokładnie jest search intent?
Intencja wyszukiwania, znana również jako search intent oraz user intent, to potrzeba i intencja, które skłaniają internautę do korzystania z wyszukiwarki. Jest to kluczowy element w strategii SEO, ponieważ pomaga w generowaniu odpowiedniego ruchu na stronie, jeśli odpowiada konkretnie na zapytania użytkowników. Aby dostarczyć im trafnych odpowiedzi i spełnić potrzeby, a przy tym skłonić do zakupu czy skorzystania z danej usługi, warto zrozumieć ich zamiary. Te kryją się właśnie w intencji wyszukiwania:
- „hydraulik Poznań cena” – w tym wypadku użytkownik zna już swoje potrzeby dotyczące samej usługi, ale pragnie się dowiedzieć, ile będzie go kosztować skorzystanie z niej.
- „koncert Hansa Zimmera Polska gdzie i kiedy” – tutaj intencją wyszukiwania jest znalezienie informacji na temat dostępności danego muzyka w Polsce, to znaczy dowiedzenia się, gdzie i kiedy wystąpi w naszym kraju.
Dla algorytmów nie zawsze jest to jednak tak oczywiste, choć z roku na rok są one coraz inteligentniejsze, pośrednio za sprawą rozwijanej sztucznej inteligencji. Dlatego w wynikach wyszukiwania pojawiają się różne odpowiedzi. W pierwszym przypadku może to być dobrze zaprojektowana strona hydraulika, gdzie wcale nie znajdziemy konkretnych cen za dane usługi, a zachętę do kontaktu i indywidualnej wyceny. Jeśli zaś chodzi o drugie z przykładowych zapytań, prawdopodobnie wyświetlą nam się strony z biletami. Owszem, po sprawdzeniu ich pewnie znajdziemy odpowiedź na zadane pytanie, ale – jak widać – droga do tego będzie nieco dłuższa.
Zrozumienie zwyczajów i zamiarów użytkowników pozwala dostarczyć im dokładnie to, czego potrzebują, przyciągając ich tym samym do naszej strony lub sklepu. To z kolei wspiera nasze cele, takie jak zwiększenie sprzedaży czy budowanie wizerunku. Google nagradza strony, które najlepiej odpowiadają na intencje użytkowników.
Różne rodzaje intencji wyszukiwania użytkowników
Chociaż na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że intencji wyszukiwania jest tyle, ile użytkowników, to przy dokładniejszej analizie okazuje się, że większość z nich można zredukować do kilku podstawowych zamiarów. Te główne intencje mogą posłużyć jako stabilny fundament, który można później stopniowo rozszerzać o kolejne szczegóły:
Zapytania informacyjne – to frazy, które wpisywane są celem zdobycia konkretnych informacji, poradników, instrukcji itp. Dlatego też zaczynają się od takich wyrazów jak: „dlaczego”, „czym”, „kiedy” „ile”, „gdzie” i tak dalej. Nie zawsze tak jest, ponieważ wielu użytkowników skraca zapytania do prostych fraz – na przykład:
- jak wymienić kartę graficzną
- czy kawa jest zdrowa
- przepis na brownie
- czy sztuczna inteligencja jest legalna
- Angelina Jolie wiek
- ile podlewać trawnik
Zapytania nawigacyjne – pomimo ich nazwy nie chodzi o wyszukiwanie danych miejsc, lecz osób, stron internetowych instytucji i marek. Nazwa pochodzi od intencji – użytkownicy wpisujący dane frazy wiedzą dokładnie, kogo lub czego szukają. Do tego typu fraz należą:
- Facebook logowanie
- podatki gov pl
- Jan Nowak LinkedIn
- Empik wsparcie klienta
- PZU Zdrowie infolinia
- profil zaufany logowanie
Zapytania komercyjne – tego typu zapytania przypominają te informacyjne, z tym że skupiają się na produktach i usługach, które użytkownik zamierza nabyć w przyszłości. Najpierw jednak pragnie zapoznać się ze specyfikacją przedmiotu lub usługi, porównać ceny czy przeczytać opinie – poprzez wpisanie fraz takich jak:
- iPhone 15 Plus cena
- GeForce RTX 4070 specyfikacja
- Ile kosztuje nowa Toyota Yaris
- Lego Władca Pierścieni cena
- koszt rejestracji samochodu zza granicy
- ranking procesorów AMD
Zapytania transakcyjne – kiedy użytkownik jest zdecydowany na konkretny zakup i poszukuje miejsca, gdzie może go zrealizować, wpisuje frazy transakcyjne. Zazwyczaj obejmują one nazwę produktu, kategorię produktów lub usług, a czasem także lokalizację czy sposób zakupu. Do przykładów takich fraz należą:
- mikrofon Rode Wireless Go II sklep
- glazurnik Warszawa
- restauracja tajska Poznań
- salon Toyoty Suchy Las
- barber Szczecin
- Audi leasing jazda próbna
Rozumiejąc intencje użytkowników, łatwiej jest zaplanować strategię rozwoju strony www, aby przyciągnąć ich do siebie. Chcąc osiągnąć ten cel, należy dostarczyć odpowiedzi w konkretnym kontekście, czyli dostosować treść witryny do rodzaju zapytania.
Mikrointencje w search intent
Poza głównymi intencjami wyszukiwania wyróżniamy też mikrointencje, czyli frazy, które nie prowadzą do lejka sprzedażowego:
Mikrointencja informacyjna – kiedy użytkownik poszukuje definicji lub podstawowych informacji na określany temat.
Mikrointencja rozrywkowa – gdy internauta szuka treści dla zabicia czasu i relaksu.
Mikrointencja wyjaśniająca – to chęć zgłębienia danego tematu przez użytkownika. Wyraża się często poprzez użycie słów takich jak: „jak”, „gdzie”, „kiedy”.
Mikrointencja praktyczna – tutaj użytkownik poszukuje instrukcji lub wskazówek, jak coś zrobić. Ta intencja objawia się w zapytaniach zawierających takie słowa jak: „jak”, „poradnik”, „przepis” i tym podobne.
Jak korzystać z intencji wyszukiwania w SEO?
Przede wszystkim należy zacząć od strony i jej wartości. Jeśli dla przykładu prowadzimy salon fryzjerski, naturalnie powinniśmy dostosować treść do zapytań o tematy związane z tą branżą, uwzględniając też pozycjonowanie lokalne (na przykład fryzjer Poznań Jeżyce). Jeżeli natomiast oferujemy konkretne produkty (na przykład świeczki sojowe) powinniśmy ograniczyć się do fraz związanych z search intent klientów (na przykład „świeczki zapachowe sojowe”, „świeczki zapachowe na prezent” i tym podobne). Różne typy treści mogą przyciągnąć więcej klientów, jeśli skutecznie odpowiedzą na pytania. Jak zatem poprawnie zoptymalizować stronę lub firmowego bloga? Stawiając na:
Różnorodność treści – odpowiedzi na pytania mogą występować w różnych formach. Każdy rodzaj treści spełnia inne funkcje na poszczególnych etapach ścieżki zakupowej lub marketingowej. Na przykład użytkownik szukający płynu chłodniczego do swojego auta najpierw przeczyta wpis blogowy, by znaleźć więcej informacji na temat rodzajów płynów (zwłaszcza gdy wcześniej sam go nie dolewał). Klikając w link w treści, trafi do sklepu, gdzie spotka się z pełnym asortymentem produktów z tej kategorii.
Analizę wyników wyszukiwania – przeprowadzając audyt strony, można się dowiedzieć, jak ona działa i czy treści na niej generują ruch. Opcjonalnie warto też wpisać w wyszukiwarkę dany produkt (lub usługę) i sprawdzić, na której pozycji widnieje nasza strona.
Dopasowanie metadanych i typu treści do intencji – chociaż tytuł strony wpływa na pozycjonowanie w wyszukiwarkach, meta opis ma kluczowe znaczenie dla zachęcenia użytkowników do kliknięcia. W tytule warto umieścić odpowiednie słowa kluczowe i zapytanie, natomiast w opisie meta odwołać się do potrzeb użytkowników wynikających z ich intencji, oferując im odpowiedzi i rozwiązania, które znajdą po kliknięciu link.
Zawarcie elementów rozszerzonych – dodanie niektórych z elementów, często dostępnych w szablonach stron, dodatkowo wzbogaci witrynę. Dobrze jest więc postawić na FAQ, dodanie ocen i recenzji, mapy z zaznaczeniem siedziby firmy, godzin otwarcia czy numerów telefonu.
Optymalizację strony – warto również stosować standardową optymalizację SEO, obejmującą modyfikowanie nagłówków, lepsze dobieranie słów kluczowych, wpisywanie alt tagów do grafik czy tworzenie list wypunktowanych.
Intencja wyszukiwania – podsumowanie
Wraz z rozwojem algorytmów Google, które stały się bardziej zaawansowane i potrafią analizować różnorodne rodzaje informacji, obecnie wyniki wyszukiwania obejmują filmy, zdjęcia, linki, wyróżnione fragmenty i produkty, dając specjalistom SEO szerokie pole do popisu. Same intencje wyszukiwania wciąż pozostają istotne. Warto jednak śledzić najnowsze trendy i monitorować zmiany, by trafniej dostosowywać strategię SEO do aktualnych zmian oraz potrzeb użytkowników.
Czytaj więcej: