Właściwy wybór fraz kluczowych to jeden z kluczowych etapów pozycjonowania, który decyduje o ilości wizyt na firmowej stronie www.
Wybór fraz kluczowych dla wypozycjonowania serwisu.
Pierwszym etapem przygotowania serwisu do pozycjonowania jest wybór głównych fraz kluczowych, które w pełni opisują zakres działalności firmy, tematykę serwisu i jego zawartość. Właśnie te słowa powinni wprowadzać Internauci w formie zapytań do wyszukiwarki, żeby dostać się na waszą witrynę. Prawidłowy dobór fraz kluczowych ma wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania oraz, na ostateczny koszt pozycjonowania.
W tym artykule postaramy się przedstawić prostą instrukcję, jak skutecznie wybrać frazy kluczowe, które pozwolą Ci osiągnąć oczekiwane rezultaty.
Od czego zacząć?
Przede wszystkim należy na początku ręcznie określić listę głównych słów kluczowych, które opisują tematykę Twojego serwisu i które najprawdopodobniej jako zapytania do wyszukiwarki będą wpisywać potencjalni klienci.
Przykład: Jeśli pozycjonujesz stronę producenta okien, to logiczne jest wytypować następujące frazy:
- producent okien,
- produkcja okien,
- okna plastikowe,
- okna drewniane.
Wszystkie hasła, powinny być powiązane z treścią strony. Poza frazami oczywistymi jakie intuicyjnie przychodzą nam na myśl jest jeszcze wiele fraz, które też generują ruch do strony firmowej. Takie frazy można znaleźć korzystając z darmowego narzędzia jakie oferuje Google AdWords.
Dobrą metodą na uporządkowanie sobie pracy jest stworzenie listy kategorii fraz kluczowych: w tym celu należy wydzielić główne kategorie i te z kolei podzielić na mniejsze podrozdziały. Na przykład frazy:
- Brandowe – związane z nazwą firmy,
- Produkcyjne – związane z nazwami usług lub nazwami produktów,
- Pomocnicze – czyli takie frazy, które nie są ściśle powiązane z nazwami usług lub produktów, ale są frazami mającymi swojej konstrukcji zarówno frazy produkcyjne jak i pomocnicze np: tanie usługi tapicerskie!
Do rozszerzenia spisu słów kluczowych pozycjonerzy wykorzystują specjalne narzędzia, z których warto wymienić przede wszystkim Google AdWords. Bez nich utworzenie pełnego spisu, przy dużej ilości fraz, będzie zajęciem trudnym i czasochłonnym. Google Adwords pokazuje statystyki konkurencyjności i popularności wybranej czy wygenerowanej frazy.
W momencie, gdy Twój spis będzie duży, należy przystąpić do kolejnego etapu – końcowego wyboru fraz kluczowych. Zbyt szeroki wachlarz fraz nie jest dobry do pozycjonowania, gdyż zawiera wiele niepotrzebnych i “drogich” słów. Z drugiej strony, za mocne skupienie się na pozycjonowanie tylko trzech określonych fraz, może się przyczynić do blokady i nałożenia filtra na te frazy.
Zależnie od budżetu, jaki chcesz przeznaczyć na pozycjonowanie oraz od celu, jaki zamierzasz dzięki niemu osiągnąć. Należy wybrać frazy bardzo konkurencyjne (drogie) oraz frazy pomocnicze (tanie). W przypadku pozostawienia w liście fraz wysoko konkurencyjnych, należy się liczyć również z tym, że wejście takich fraz do TOP 10 może zająć o wiele więcej czasu, niż wypozycjonowanie frazy średnio konkurencyjnej. Podczas analizy statystyk, należy zawsze brać pod uwagę pewien margines błędu, ponieważ konkurencyjność wielu zapytań może być nakręcona przez pozycjonerów oraz ich klientów podczas analizy efektów pozycjonowania, po drugie, realne cyfry zmieniają roboty zbierające statystyki i, w końcu, wpływa na to reklama kontekstowa, dla której, de facto, Google AdWords został stworzony.
Specyfika wyboru fraz dla młodego serwisu
Do stron, które zostały stworzone niedawno i jeszcze nie były wcześniej pozycjonowane, warto podejść w ostrożny sposób. Przez pierwsze kilka miesięcy, w zależności od popularności tematyki serwisu, należy skupić się na pozycjonowaniu nisko i średnio konkurencyjnych zapytań, gdyż pozycjonowanie fraz wysoko konkurencyjnych może okazać się zbyt ryzykowane dla firmowego serwisu. Jest to związane z tym, że do wypozycjonowania fraz bardziej popularnych potrzeba większej ilości linków. Google twierdzi, że w przypadku młodych stron gwałtowny wzrost ilości linków nie może być naturalny i w związku z tym może ukarać taką stronę filtrem. Dzięki rozpoczęciu pozycjonowania od fraz nisko konkurencyjnych wzmocnisz swój serwis i przygotujesz go na bezpieczne zdobywanie większej ilości linków.
Tutaj warto wspomnieć, że w przypadku większości serwisów warto pozycjonować nie tyle stronę główną, ile strony na których prezentujemy określony we frazie towar czy usługę. Dzięki temu skrócimy drogę klienta do interesującej go informacji i tym samym zwiększymy szanse na to, że klient dokona zakupu właśnie u nas.
Wnioski
Stworzenie listy fraz kluczowych to bardzo ważny etap w procesie pozycjonowania. Należy odnieść się do niego z maksymalną uwagą, ponieważ, tak naprawdę, to dzięki odpowiedniemu wyborowi fraz możemy odnieść zamierzony sukces w wyszukiwarce Google. Odpowiednio wybrane frazy dadzą Ci większe szanse na szybkie wejście do TOPu, wyższą konwersję, czy wreszcie obniżenie kosztów pozycjonowania i w konsekwencji także przyciągnięcia docelowych użytkowników. Wybierając frazy warto być kreatywnym, dzięki nowatorskim pomysłom na frazy kluczowe możesz okazać się o krok przed konkurencją. Oczywiście i takie frazy warto sprawdzić przez instrumenty analityczne.