Na czym polega marketing internetowy?
Analiza słów kluczowych
Strategia doboru fraz kluczowych dla producenta okien.
20 maja, 2013
Darmowe zdjęcia i bezpłatne materiały na stronę internetową
27 września, 2013
Show all

Na czym polega marketing internetowy?

internet marketing

Marketing internetowy to przede wszystkim promocja towarów i usług, docierająca zarówno do bieżących, jak i nowych potencjalnych klientów. Promocja ta jest prowadzona online, przy użyciu narzędzi internetowych i obejmuje:

  • sprzedaż produktów,
  • promocję usług,
  • budowanie wizerunku marki w internecie,
  • badania marketingowe oraz obsługę klienta.

Co to jest marketing internetowy?

Poprzez marketing internetowy można wspierać swoje bieżące działania marketingowe wykonywane off line czyli w świecie rzeczywistym. Obecnie co raz częściej stosuje się marketing online i offline równocześnie, poprzez takie działanie trafiamy do odbiorców z każdej strony jego życia, a przekaz marketingowy jest tym bardziej wyraźniejszy.

Internetowe narzędzia marketingowe

– takie jak:

  • poczta elektroniczna i listy wysyłkowe,
  • mailing
  • reklama online,
  • biuletyny elektroniczne,
  • programy lojalnościowe werbunkowe i stowarzyszeniowe
  • oraz co najważniejsze dobrze zaprojektowany serwis internetowy

Wszystkie wyżej wymienione metody pozwalają na bardziej interaktywną komunikację, niż tradycyjne metody promocji offline.

Poniżej przedstawiamy najbardziej popularne narzędzia służące marketingowi internetowemu. Narzędzia te pomagają gromadzić dane o klientach, a następnie wykorzystywać je do prezentowania zindywidualizowanych informacji o firmie i jej produktach. Poniżej przedstawiono krótkie charakterystyki tych popularnych narzędzi marketingu internetowego:

Poczta elektroniczna

Pocztą elektroniczną można przesyłać do klientów odpowiednio dostosowane i zindywidualizowane komunikaty marketingowe. Treść tych komunikatów może uwzględniać osobiste preferencje klientów, historię ich zakupów lub charakterystyczny dla nich sposób przeglądania serwisu. Komunikaty mogą obejmować zarówno proste podziękowanie za złożenie zamówienia, jak i zapowiedzi nowych produktów lub usług, a także specjalnie ukierunkowane oferty. Należy jednak szanować prywatność klientów i umożliwić im łatwe anulowanie subskrypcji informacji marketingowych przesyłanych pocztą elektroniczną.

Linki sponsorowane

– jest to reklama w postaci linka tekstowego bezpośrednio kierującego do witryny www. Jest jedną z najczęściej występującą form reklamy internetowej. Wyświetlana nad wynikami wyszukiwania ( maksymalnie 3 pozycje) oraz po jednej ze stron ( najczęściej po prawej – maksymalnie 8 pozycji). Co raz częściej widoczna również w postaci trzech linków na dole strony z wynikami wyszukiwania. Linki sponsorowane są wywoływane po frazach kluczowych w odpowiednim kontekście, wpisywanych do wyszukiwarki, co zwiększa ich skuteczność i dopasowanie przekazu do odbiorcy. Linki sponsorowane wykorzystują przyjazny reklamodawcom sposób rozliczenia działań reklamowych. Opłata pobierana jest wyłącznie za wejście przez użytkownika na docelową stronę internetową, a w związku z tym reklamodawca płaci wyłącznie za efekt (CPC – Cost per click).
Linki sponsorowane posiadają przewagę nad innymi formami reklamy w Internecie. Do głównych zalet zalicza się:

  • Trafność – sprecyzowane dotarcie do osób poszukujących danego produktu lub usługi
  • Szybkość publikacji – linki sponsorowane widoczne są w wyszukiwarce internetowej w przeciągu kilkunastu minut zaraz po utworzeniu kampanii reklamowej
  • Mierzalność – możliwość uzyskania szczegółowych danych statystycznych dotyczących skuteczności działań
  • Elastyczność – reklamodawca ma możliwość dokonywania zmian w prowadzonych kampaniach, których efekt widoczny jest natychmiast
  • Efektywność – rozliczenie wyłącznie za przejście użytkownika na stronę internetową.

Banerowa reklama online. Popularna forma reklamy widoczna w postaci kolorowych banerów graficznych wykonanych w różnych technologiach. Reklamy online mogą kierować internautów do serwisu firmy i pomagają budować wizerunek marki w Sieci.

Elektroniczne biuletyny. Te cyfrowe publikacje są przesyłane do abonentów pocztą elektroniczną i mogą zawierać kolorowe grafiki i zdjęcia. Zawarte w nich informacje można dostosowywać do określonej społeczności klientów lub partnerów handlowych, którzy korzystają z produktów czy usług danej firmy lub je sprzedają. Dostosowanie to może na przykład polegać na zamieszczeniu sekcji ze wskazówkami i poradami dotyczącymi użytkowania. Wysyłając biuletyny zawierające odsyłacz do serwisu internetowego, można także rozpowszechnić markę, podnieść poziom sprzedaży oraz wyeliminować konieczność publikowania tradycyjnych broszur i katalogów, zmniejszając tym samym koszty ich aktualizacji i drukowania. Należy jednak zawsze postępować zgodnie z etykietą internetową i umożliwić odbiorcom łatwe anulowanie subskrypcji.

Programy lojalnościowe, werbunkowe i stowarzyszeniowe. Programy te oferują korzyści klientom lojalnym oraz często odwiedzającym serwis. Mogą to być upusty lub prezenty z tytułu zachęcenia do wizyty w serwisie nowych klientów. Stosuje się także porozumienia z innymi serwisami, które mogą być w kręgu zainteresowań docelowych klientów – i prawdopodobnie skierują ruch internetowy do naszego serwisu.

Firmowa strona www. Serwis internetowy pełni rolę wirtualnego okna do firmy. Zazwyczaj firmowy serwis www prezentuje ofertę produktów lub usług firmy. Często firmy używają firmowej strony www jako kanał dystrybucyjny w sprzedaży detalicznej, poprzez który klienci nabywają produkty i usługi, a sprzedawca gromadzi informacje o ich zainteresowaniach klientów i zwyczajach związanych z zakupami. Najważniejsze zalety serwisu internetowego jako narzędzia marketingu to możliwość zmierzenia interakcji klientów z serwisem oraz dostosowania komunikacji do indywidualnych zainteresowań odwiedzających.

Firmowa strona www pełni rolę punktu docelowego dla wielu czynności związanych z marketingiem internetowym. Stworzenie firmowej strony www to proces obejmujący jego projektowanie, uruchamianie, konserwację i rozbudowę. Systemy do budowy serwisów internetowych oferują narzędzia, które pomagają w zaplanowaniu, utworzeniu i uruchomieniu serwisu.

Ważnym elementem fazy implementacji serwisu internetowego jest decyzja dotycząca umieszczenia firmowej strony www w firmie hostingowej, która udostępnia i obsługuje techniczne działanie serwera na którym znajduje się strona www. W ramach hostingu serwisu internetowego mogą być oferowane rozmaite usługi i narzędzia, umożliwiające zarządzanie danymi zebranymi w serwisie oraz ich monitorowanie i przechowywanie. Te narzędzia i usługi mogą także pomagać przy tworzeniu nowych funkcji serwisu oraz zapewniać szybsze połączenia internetowe na potrzeby serwisu.

Najczęściej spotyka się dwa rodzaje usług hostingowych: hosting wirtualny i wydzielony. Oba rodzaje są często oferowane przez operatorów Internetu (ISP). W hostingu wirtualnym operator oferuje przestrzeń dyskową na swoich serwerach oraz inny sprzęt wspólnie użytkowany przez serwisy internetowe różnych firm. W przypadku hostingu wydzielonego firma wynajmuje lub zakupuje serwer przeznaczony wyłącznie do obsługi ruchu w jej serwisie. Serwer znajduje się w siedzibie operatora ISP, który nim administruje. Wybór jednej z tych opcji zależy od takich czynników, jak natężenie ruchu w serwisie, oferowane w nim usługi oraz plany dotyczące rozwoju usług internetowych.

Zobacz również:

Konrad Grodecki
Konrad Grodecki
Certyfikowany specjalista Google Ads & Pozycjoner. Marketingiem internetowym oraz projektami digital zajmuje się od ponad 15 lat. Doświadczenie zawodowe zdobywałem pracując na początku swojej kariery w małych i średnich firmach, a następnie w dużych międzynarodowych korporacjach. Teraz całą swoją wiedzę, mogę przekazać Tobie w postaci wsparcia Twojej firmy w działaniach internetowych. Pomagam firmom, pomagam Start up’om, dowiedz się, jak mogę pomóc twojej firmie.

Dodaj komentarz