PracujemyPracujemy Poniedziałek - Piątek 8:00-18:00 +48 502 996 055
info@visomedia.pl
E-COMMERCE
Google Ads | SEO
STRONY WWW
Strony firmowe | Sklepy www
ANALITYKA RUCHU I SPRZEDAŻY
Google Analytics | SEO Tools
Zapytanie Ofertowe
Visomedia.pl > Blog Marketingowy > Content Marketing > Optymalizacja stron pod Core Web Vitals
core web vitals
1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 Średnia ocen, average: 5,00 Oddanych głosów 5)
Optymalizacja stron pod Core Web VitalsLoading...

Jak optymalizować stronę pod Core Web Vitals?

Google zapowiedział, że w sierpniu 2021 roku Core Web Vitals stanie się czynnikiem rankingowym stron internetowych. Pierwsze wdrożenia odbędą się już w połowie czerwca 2021 i sukcesywnie będą wprowadzane kolejne. Dzięki temu Google będzie mógł na bieżąco monitorować pojawiające się ewentualne nieprawidłowości w działaniu. Jakie przełożenie będzie to miało dla wszystkich prowadzących biznesy w sieci? W jaki sposób analizować swoją stronę internetową pod kątem Core Web Vitals oraz optymalizować ją w oparciu o otrzymane dane? Wszystkiego dowiecie się z tego artykułu.

Czym są Core Web Vitals?

Core Web Vitals czyli Podstawowe Wskaźniki Internetowe obejmą opis szybkości i wydajności stron internetowych. Dotychczas najważniejszymi elementami stron internetowych były responsywność, szyfrowanie połączenia, brak inwazyjności reklam oraz bezpieczeństwo. Do tego dochodzą nam CWV, które będą dodatkowym czynnikiem rankingowym związanym z rolą doświadczeń użytkownika. 

Google chce promować treści, które oprócz wysokiej jakości merytorycznej będą oferowały przestrzeń, po której użytkownik może poruszać się szybko i bez większych problemów. Wspomniana jakość stron internetowych będzie rozpatrywana według wymienionych wcześniej czynników wraz z nowymi, Core Web Vitals.

Z grafiki, którą zaprezentowało nam Google możemy wyraźnie wyczytać, że czynnikami wpływającymi na doświadczenia użytkownika są szybkość ładowania elementów na stronie, prędkość odpowiedzi przycisków i elementów interaktywnych oraz stabilność layoutu użytego na stronie. Omówmy, więc bardziej szczegółowo każdy z nich.

core web vitals

Źródło: https://developers.google.com/search/blog/2020/05/evaluating-page-experience

Podstawowe wskaźniki internetowe

LCP

core web vitals

Źródło: https://web.dev/vitals/

 

LCP (Largest Contentful Paint) – jest to wskaźnik określający szybkość ładowania witryny. Mierzy czas ładowania największego elementu na stronie, którym może być grafika, tekst lub wideo. Google podaje, że wartość LCP powinna wynosić około 2,5 s od pierwszego ładowania strony.

 

LCP mierzony jest dla obszaru above the fold, czyli pierwszej strony widocznej przez użytkownika. Elementy, które rozciągają się poniżej linii zgięcia nie są brane pod uwagę.

FID 

core web vitals

Źródło: https://web.dev/vitals/

 

FID (First Input Delay) – ten wskaźnik określa interaktywność. Mierzy on czas odpowiedzi elementów interaktywnych na stronie po kliknięciu w nie przez użytkownika. Mogą być to pola formularza, przycisk dalej czy opcja szukaj. Wskaźnik ten nie powinien przekraczać 100 ms.

  Wdrożenie nowego newslettera

CLS

core web vitals

Źródło: https://web.dev/vitals/

 

CLS (Cumulative Layout Shift) – wskaźnik odpowiedzialny za stabilność wizualną. Mierzy on liczbę przesunięć elementów graficznych layoutu na stronie internetowej. Dotyczy to przesunięć nieoczekiwanych, które nie związane są z interakcją użytkownika. Wartość CLS nie powinna przekraczać 0.1.

Pozostałe wskaźniki internetowe

FCP (First Contentful Paint) – wskaźnik, który mierzy czas potrzebny na wczytanie pierwszego elementu na stronie (grafika, tekst lub wideo).

TTFB (Time To First Byte) – wskaźnik mierzący czas potrzebny przeglądarce do odebrania pierwszego bajtu zawartości strony.

Wskaźniki FCP i TTFB są użyteczne przy optymalizacji wskaźnika LCP odpowiedzialnego za szybkość ładowania strony.

TTI (Time to Interactive) – wskaźnik mierzący czas od rozpoczęcia ładowania strony do załadowania jej głównych zasobów podrzędnych, które pozwalają wprowadzać dane na stronie.

TBT (Total Blocking Time) – jest to metryka mierząca czas pomiędzy pojawieniem się pierwszej treści na stronie (FCP), a możliwością wprowadzania danych (TTI).

Wskaźniki TTI i TBT są pomocnicze przy optymalizacji wskaźnika FID określającego interaktywność strony.

Narzędzia do mierzenia i raportowania Core Web Vitals

Najbardziej popularne narzędzia:

  • PageSpeed Insight

Wykonanie pomiaru CWV przez PageSpeed Insights jest bardzo proste. Wystarczy wpisać adres strony internetowej i zaczekać na szczegółowy raport.

pagespeed insights

Link do strony: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Oto przykładowy raport:

pagespeed insights

Otrzymujemy informacje na temat wszystkich Core Web Vitals wraz z dokładnymi wartościami wskaźników. Co ważne, dla każdej podstrony wartości CWV będą inne. Należy przeanalizować najważniejsze, takie jak strona główna, kontakt czy oferta. Analogicznie jest ze sklepami internetowymi, w których analizujemy najważniejsze podstrony – strona główna, koszyk, kontakt oraz strony kategorii i podkategorii.

Dostajemy również zestaw wytycznych do wdrożenia na stronie. Raport obejmuje wersję desktopową, jak również mobilną.

pagespeed insights pagespeed insights

  • GTMetrix

W GTMetrix, podobnie jak w PageSpeed Insights otrzymujemy raport dotyczący konkretnego adresu URL, a nie całej strony. Darmowa wersja oferuje wyłącznie raport dla desktopów. Nie otrzymujemy też danych zgromadzonych, a wyłącznie laboratoryjne.

Optymalizacja stron pod Core Web Vitals

Analizy można dokonać pod tym linkiem: https://gtmetrix.com/

  • Wtyczki do Google Chrome

 

Jeżeli potrzebujesz szybko sprawdzić jak przedstawiają się Core Web Vitals na stronie, to możesz skorzystać z darmowych wtyczek do Google Chrome.

 

  • Core Web Vitals Extension – wtyczkę wystarczy pobrać i dodać do Chrome. Zaznacza nam ona elementy, które poddała analizie oraz pokazuje wartości CWV w dolnym rogu ekranu.

core web vitals extension

  • Web Vitals Extension – wtyczkę dodajemy tak samo jak poprzednią. Daje ona podstawowy pogląd na wskaźniki CWV jednak nie pokazuje szczegółowych danych. Jej zaletą jest działanie w czasie rzeczywistym, więc można przy jej pomocy wyłapać strony o słabszych parametrach.
  Case Study Pozycjonowanie - aktualizacja Google – styczeń 2020 rok

 

Sposoby optymalizacji Core Web Vitals

Wygenerowany przez PageSpeed Insights raport pokazuje nam wyraźnie, które elementy wymagają poprawy i sugeruje co możemy zrobić. Po rozwinięciu paska w sektorze Możliwości i Diagnostyka otrzymujemy wytyczne, które poprawią CWV naszej strony. Warto korzystać też z opcji “Więcej informacji”, aby uzyskać szczegółowe informacje na temat danego problemu.

 

Optymalizacja LCP

Na wartość wskaźnika LCP mają wpływ wielkości grafik, tekstów, wideo oraz to, w jaki sposób renderują się elementy strony. Optymalizować LCP można na kilka sposobów:

  • optymalizacja zdjęć i grafik

Format zdjęcia

Do zapisywania zdjęć i grafik na stronie internetowej służą trzy najpopularniejsze formaty – JPG, PNG i WebP. Każdy z nich ma inne zalety i wady, dlatego przyjrzymy się im z osobna. 

JPG jest formatem najpopularniejszych i powszechnie stosowanym do zapisywania zdjęć. Jego dużą zaletą są małe rozmiary plików z jednoczesną utratą jakości, która w przypadku zdjęć z lustrzanek może mieć duże znaczenie. PNG to format służący do prezentowania grafów, wykresów i ikon. Format WebP jest bardziej opłacalny niż JPG czy PNG, ponieważ zachowuje on wyższą jakość przy małej wielkości pliku. Wadą WebP jest to, że przeglądarka Internet Explorer nie obsługuje tego rodzaju plików. Przed zastosowaniem plików w formacie WebP na stronie warto sprawdzić w Google Analytics jakąś część ruchu stanowią wejścia z Internet Explorera.

Rozmiar zdjęcia

Przed dodaniem grafiki lub zdjęcia trzeba jak najbardziej zmniejszyć jego rozmiar zachowując jednocześnie wysoką jakość. W tym celu można skorzystać z darmowych narzędzi do kompresji zdjęć, takich jak Online Image Сompressor.

  • optymalizacja TTFB

TTFB mierzy szybkość odpowiedzi serwera do Twojej strony internetowej. W PageSpeed Insights można znaleźć raport dotyczący tego wskaźnika. W jaki sposób radzić sobie z wysokim TTFB? Powolna odpowiedź serwera może być związana z dostawcą Twojego hostingu, więc w przypadku problemów z wysokim TTFB warto skontaktować się właśnie z nim. Dodatkowymi czynnościami, które możesz wykonać samodzielnie są:

  1. wymiana serwera na Apache lub NGINX,
  2. aktualizacja PHP,
  3. włączenie HHTP/2.
  • opóźnienie ładowania treści

Techniką, która opóźni ładowanie wszystkich treści naraz jest lazy loading, czyli leniwe ładowanie. Dzięki niej treści, które nie są widoczne w obszarze above the fold pozostaną niewczytane do momentu przewinięcia strony. Pozwala to zaoszczędzić jej zasoby i przyspieszyć działanie. Lazy loading możemy wdrożyć instalując gotowe wtyczki np. Autoptimize dla WordPress lub Load your images on demand dla PrestaShop.

  • optymalizacja tekstu

Redukcja ilości fontów i funkcja font-display

  Projektowanie skutecznych mailingów i newsletterów

Stosowanie funkcji font-display, którą umieszczamy w kodzie CSS pozwala poradzić sobie w sytuacji, gdy nie uda się pobrać wskazanego przez nas fontu lub jeżeli pobieranie trwa zbyt długo. W celu najlepszej optymalizacji wybieramy font-display optional. Taka konfiguracja umożliwia zablokowanie wczytywania fontu w przypadku słabego połączenia internetowego. Jest to szczególnie ważne, gdy wygląd fonta jest sprawą drugorzędną, a najważniejsze są doświadczenia użytkownika.

Ogranicz się do kilku rodzajów fontów na stronie i stosuj je na każdej z podstron. 

Więcej szczegółowych informacji dotyczących optymalizacji LCP znajdziesz pod adresem: https://web.dev/lcp/.

 

Optymalizacja FID

Wartość wskaźnika FID jest powiązana głównie z wydajnością ładowania strony, czyli czasem jaki upłynie między pierwszą akcją wykonaną przez użytkownika, a odpowiedzią przeglądarki. 

  • optymalizacja i rozbicie kodu JS

Optymalizację FID powinniśmy zacząć od przeanalizowania kodu Javascript, który jest głównym powodem niskich wartości tego wskaźnika. Rozbicie kodu na mniejsze partie powinno przyspieszyć renderowanie i ograniczyć blokowanie zasobów.

  • minifikacja kodu Javascript

Chodzi tu o usuwanie nadmiarowych znaków, spacji, tabulatur czy komentarzy w kodzie JS, które mogą spowalniać ładowanie strony. Minifikację można przeprowadzić ręcznie lub za pomocą wtyczki np. Autoptimize lub Minifier.

Więcej szczegółowych informacji dotyczących optymalizacji FID znajdziesz pod adresem: https://web.dev/fid/.

 

Optymalizacja CLS

Wartość wskaźnika CLS obniżają nieoczekiwanie przeskakujące okienka w layoucie strony. Pop-upy nie wpływają na wartość CLS. Optymalizacja pod kątem zmniejszenia wskaźnika CLS to przede wszystkich trzymanie się dobrych praktyk związanych z budowaniem strony internetowej.

  • stosowanie atrybutów height i width 

Dodawanie do elementów na stronie atrybutów height i width pozwala na prawidłowe ich rozmieszczenie w czasie renderowania strony. Wartości wysokości i szerokości powinny być tak dopasowane, aby prawidłowo wyświetlały się zarówno w wersji mobile i desktop.

  • optymalizowanie ładowania fontów

Optymalizacja fontów wspomniana w kontekście LCP pomoże również w optymalizacji CLS.

Więcej szczegółowych informacji dotyczących optymalizacji LCP znajdziesz pod adresem: https://web.dev/cls/.

 

Jak przeprowadzać optymalizację strony?

Wymienione przez nas sposoby optymalizacji to kilka przykładowych i często najlepszych sposobów na szybką poprawę szybkości działania strony internetowej. Wiadomo jednak, że każdy serwis czy sklep internetowy potrzebuje osobnej analizy i dokładnego sprawdzenia co trzeba poprawić. Optymalizacja obrazów, fontów i wideo jest bardzo dobrym punktem wyjścia, który pomoże przyspieszyć stronę. Analizowanie kodu JS, HTML i CSS może już nie być takie proste, więc w tym przypadku zalecamy skorzystać z pomocy specjalistów.

AUDYT SEO STRONY FIRMOWEJ

Zobacz również:

  1. Jak optymalizować sklep internetowy na platformie Shoper?
  2. Na czym polega marketing internetowy?
  3. Przekierowanie starej domeny na nowy adres
  4. Copywriter do obsługi sklepu internetowego – dlaczego warto?
Avatar of Konrad Grodecki
About the author

Certyfikowany specjalista Google Ads & Pozycjoner.
Marketingiem internetowym oraz projektami digital zajmuje się od ponad 15 lat. Doświadczenie zawodowe zdobywałem pracując na początku swojej kariery w małych i średnich firmach, a następnie w dużych międzynarodowych korporacjach.
Teraz całą swoją wiedzę, mogę przekazać Tobie w postaci wsparcia Twojej firmy w działaniach internetowych. Pomagam firmom, pomagam Start up’om, dowiedz się, jak mogę pomóc twojej firmie.

Leave a Reply

Najnowsze komentarze