E-COMMERCE
Google Ads | SEO
STRONY WWW
Strony firmowe | Sklepy www
ANALITYKA RUCHU I SPRZEDAŻY
Google Analytics | SEO Tools
Zapytanie Ofertowe

Jak analizować ruch na stronie sklepu?

Visomedia.pl > Blog Marketingowy > SEM > Jak analizować ruch na stronie sklepu?
Wzrost ruchu na stronie

Jak analizować ruch na stronie sklepu? Jednym z kluczowych elementów oceny efektywności działań SEO jest monitorowanie ruchu na stronie. W celu uzyskania danych i raportów przydatne okazują się zarówno płatne, jak i bezpłatne narzędzia SEO, które dostarczają podstawowych lub bardziej szczegółowych informacji na temat liczby odwiedzających oraz widoczności witryny. Co więcej, aby skutecznie sprzedawać w sklepie internetowym, ważne jest zrozumienie, co interesuje użytkowników na Twojej stronie – jak się po niej poruszają, które kategorie produktów są najczęściej odwiedzane i jak to wszystko przekłada się na sprzedaż. Jak więc efektywnie monitorować ruch w sklepie online? O tym będzie poniższy poradnik.

Monitorowanie ruchu użytkowników na stronie – na czym polega?

Ruch na stronie można analizować z dwóch perspektyw. Pierwsza obejmuje badanie źródeł, czyli skąd użytkownicy przychodzą i jak trafiają na witrynę. Może to być organic search, czyli ruch tworzony przez kliknięcia w wyszukiwarkach, ale klienci mogą także lądować na naszej stronie poprzez social media, reklamy czy linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Druga perspektywa dotyczy śledzenia pełnej ścieżki użytkownika w serwisie, od momentu pierwszego kontaktu z witryną po jego działania na stronie (tzw. lejek sprzedażowy). Do tych działań zalicza się między innymi:

  • klikanie;
  • scrollowanie treści strony;
  • wchodzenie na bloga;
  • zapisywanie się do newslettera;
  • korzystanie z akcji promocyjnych;
  • kontakt online z pracownikami sklepu.

Dzięki analizie ruchu można zrozumieć nie tylko, skąd pochodzą odwiedzający, ale także które elementy strony przyciągają ich uwagę, dlatego warto poświęcić czas temu zagadnieniu.

Dlaczego warto analizować ruch na stronie sklepu?

Monitorowanie ruchu i aktywności użytkowników na stronie ma ogromne znaczenie. Analiza zebranych danych umożliwia poprawę doświadczeń użytkowników. Jeśli klienci rezygnują z zakupów przez „toporność” strony, to znak, że warto coś poprawić, aby poruszanie się po witrynie stało się bardziej intuicyjne i przyjemniejsze. Ponadto dzięki analizie można zidentyfikować obszary, które mogą stanowić barierę dla użytkowników w osiągnięciu zamierzonych celów, w tym finalizacji zakupu. Oprócz tego zapoznanie się z wynikami raportów pomaga lepiej zrozumieć motywacje i preferencje zakupowe klientów. Pozwala to na skuteczniejsze dopasowanie późniejszych działań marketingowych. Wówczas ocena skuteczności strategii marketingowej staje się bardziej pogłębiona, a grupowanie klientów na podstawie określonych cech umożliwia skierowanie do nich bardziej trafnych komunikatów reklamowych.

  Pozycjonowanie szerokie

Analiza ruchu i aktywności użytkowników to także sposób na lepsze zrozumienie tego, jak klienci poruszają się po stronie – a to z kolei ułatwia dostosowanie rekomendacji produktowych do ich indywidualnych upodobań. W efekcie można generować leady sprzedażowe o wyższej jakości, co przekłada się na lepsze wyniki sprzedażowe.

Co warto śledzić, by otrzymywać najbardziej przydatne wyniki analiz?

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów. Ważne jest badanie doświadczeń użytkowników (user experience), co obejmuje takie wskaźniki jak głębokość przeglądania strony, stopień przewijania, przebieg sesji czy liczba kliknięć. Istotne są również czynniki wpływające na konwersje, w tym stopień wypełniania formularzy, przeszkody uniemożliwiające konwersję oraz przypadki porzucenia koszyków. Należy także analizować dostępność witryny i jej poszczególnych elementów, ponieważ ta kwestia wpływa na wygodę korzystania z serwisu.

Kolejne istotne wskaźniki to współczynnik zaangażowania użytkowników oraz współczynnik odrzuceń, który pokazuje, jak wiele osób opuszcza stronę bez interakcji. Ważne jest również śledzenie stron wyjścia, czyli tych, na których użytkownicy kończą swoją wizytę. Ostatecznie, warto także ocenić wydajność treści, sprawdzając głębokość przewijania oraz czas spędzony przez użytkowników na stronie.

Analiza ruchu na stronie sklepu
Analiza ruchu na stronie sklepu

Najprostszy sposób na analizę doświadczeń użytkowników

Za pomocą ankiet można pytać odwiedzających o ich odczucia po skorzystaniu z określonych funkcji strony. Taka ankieta może wyświetlić się zarówno na stronie, jak i zostać wysłana na maila użytkownika, który klient podał przy zakupie danego towaru lub usługi. Warto zaznaczyć, że ankieta nie powinna być zbyt długa – w przeciwnym razie niemal na pewno zostanie zignorowana przez klienta. Wystarczą dwa lub trzy konkretne pytania, które dostarczą nam satysfakcjonujących odpowiedzi. Należy pamiętać, że głównym celem ankiet jest umożliwienie firmie lepszego zrozumienia potrzeb swoich klientów, poznanie ich opinii na temat witryny i zdobycie cennych informacji o ogólnych wrażeniach związanych z dokonanym zakupem.

  Specjalista Google Ads

Analiza danych przy użyciu dedykowanych programów

Do śledzenia i analizy zachowań użytkowników na stronie można wykorzystać różnorodne narzędzia, zarówno te dostępne za darmo, jak i płatne. Umożliwiają one szczegółowe badanie różnych czynników – doświadczenia użytkowników, skuteczność prezentowanych treści czy głębokości przeglądania witryny. Oto dwie dobre propozycje:

Google Analytics – to najpopularniejsze z narzędzi do analizy ruchu oraz aktywności użytkowników na stronie. Jako właściciel sklepu możemy z niego korzystać samodzielnie lub zlecić zarządzenie firmie, która ma doświadczenie w branży marketingowej i SEO. Kluczowymi wskaźnikami, które warto monitorować w raportach dotyczących zachowań, są m.in. współczynnik zaangażowania oraz współczynnik odrzuceń. Równie ważne są informacje o stronach wejścia i wyjścia, czyli stronach, od których użytkownicy zaczynają przeglądanie witryny oraz które odwiedzają tuż przed jej opuszczeniem. Istotnym parametrem jest także czas, jaki spędzają na stronie. Warto też zwrócić uwagę na frazy kluczowe, po których wpisaniu internauci trafiają na naszą stronę. Trzeba zaznaczyć, że Analytics nie wykonuje wielu tych procesów za nas i konieczne jest rozumienie dostarczanych przez to narzędzie danych.

Sempuls – to narzędzie umożliwiające w pełni automatyczną analizę ruchu na stronie internetowej, które dostarcza szczegółowych informacji w prosty i przystępny sposób. Sempuls zapewnia zestaw funkcji wspierających skuteczny marketing internetowy firmy. Program pozwala na przekierowanie użytkowników na odpowiednie podstrony z ofertą oraz przechwytywanie potencjalnych klientów za pomocą narzędzi do pozyskiwania leadów. System Sempuls umożliwia także analizowanie ścieżek konwersji, takich jak dokonanie zakupu, kliknięcie przycisku z numerem telefonu lub wysłania prośby o kontakt za pomocą formularza. Dzięki temu narzędziu możliwe jest zwiększenie zaangażowania użytkowników i uzyskanie większej liczby konwersji na stronie sklepu internetowego.

Oprócz tego na rynku znajdziemy szereg innych oprogramowań, które działają na podobnej zasadzie. Jedne są bardziej przystępne, inne mniej. Niektóre z tych programów skupiają się wyłącznie na kilku kwestiach, lecz są też takie, które oferują pełnię usług. Do tych drugich z pewnością zalicza się Sempuls.

  Różnice pomiędzy SEO a SEM

Innymi przykładami narzędzi analitycznych są: Mouseflow, Crazy Egg, Yandex.Metrica czy Google Optimize.

Mapy cieplne a śledzenie aktywności klientów na stronie

Uzupełnieniem dla analityki mogą być programy obrazujące ruch na stronie. Mapy cieplne to specjalne wizualizacje, które przedstawiają, gdzie użytkownicy najczęściej klikają myszką. Grafiki prezentują czytelny obraz tego, jak użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną i jak poruszają się po jej elementach. To właśnie w „najgorętszych” miejscach powinny znaleźć się najlepiej sprzedające się produkty lub te spersonalizowane dla danego odbiorcy.

Przykładami takich oprogramowań są: Hotjar, Smartlook czy wspomniane Crazy Egg.

Analiza ruchu na stronie sklepu – podsumowanie

Informacje o aktywności użytkowników są kluczowe zarówno dla pozycjonowania sklepów internetowych, jak i innych form marketingu online. Korzystając z odpowiednich narzędzi do analizy zachowań użytkowników, możemy zminimalizować ryzyko utraty klientów, poprawić ich doświadczenia na stronie i skuteczniej budować lejki sprzedażowe. Analiza tych danych pozwala także zrozumieć preferencje klientów oraz ich sposób przeglądania strony, co umożliwia udoskonalenie oferty i zwiększenie efektywności działań marketingowych.

Czytaj więcej:

Leave a Reply

Najnowsze komentarze