Czytanie media planu - czyli o co tej agencji reklamowej chodzi? %
Zastosowanie mediów społecznościowych w promowaniu działalności firmy
22 czerwca, 2017
Pozytywy wizerunek firmy
Wizerunek firmy w internecie
10 kwietnia, 2019
Show all

Czytanie media planu – czyli o co tej agencji reklamowej chodzi?

Czytanie media planu - czyli o co tej agencji reklamowej chodzi?

Czytanie media planu - czyli o co tej agencji reklamowej chodzi?

Czytanie media planu – czyli o co tej agencji reklamowej chodzi?

Podstawowym zadaniem agencji reklamowej jest umiejętne wykreowanie i zareklamowanie naszej usługi, produktu lub eventu. Jednak u podstaw jej działania powinien zawsze – zarówno na początku jak i na końcu znajdować się profesjonalny mediaplan. To właśnie ten dokument będzie sednem całego planowania, strategii i wydatków jakie poniesie klient czyli inwestor.

Kampania w mediach musi wyciągnąć z oferty to co najlepsze, uczynić ją atrakcyjną. Organizując ją, chcemy dotrzeć do możliwie jak najszerszego grona odbiorców, do milionów unikalnych użytkowników. Jednakże aby tak właśnie się stało koniecznością jest skrupulatne i sumienne zaplanowanie i zorganizowanie wszelkich najdrobniejszych aspektów. Każdy ceniący się planner, strateg czy marketer mediowy doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że to właśnie mediaplany leżą u podstaw jego codziennej pracy i stanowią nieodłączny element odnoszonych sukcesów.

Mediaplan bardzo ważny w szacowaniu budżetu

Jak sama nazwa wskazuje mediaplan to plan realizacji działań marketingowych w zakresie różnorodnych mediów. Jeśli planujemy ekspansję w Internecie to przed nami otwiera się szeroki wachlarz możliwości jakie możemy wykorzystać w promocji – bo sieć jest właściwie nieograniczona w swojej potędze.

Czytanie media planu - czyli o co tej agencji reklamowej chodzi?

Czytanie media planu – czyli o co tej agencji reklamowej chodzi?

Klient planujący kampanię reklamową przesyła do agencji reklamowej tzw. brief, czyli dokładny spis tego czego i w jaki sposób oczekuje. Jest to bardzo dobre rozwiązanie dla obydwu stron, gdyż spisane tam zostają wszelkie założenia i oczekiwania, w razie gdyby na późniejszym etapie, ktokolwiek miał wątpliwości czy wszystko zostało wykonane.

Agencja reklamowa w odpowiedzi przygotowuje tzw. mediaplan. Powstaje on w oparciu o analizę produktu/usługi, konkurencji i wszelkich możliwości reklamy. Od strony klienta niezwykle istotnym elementem będą szacowane koszty. Budżet cenowy jest zakładany na podstawie oficjalnych cen, w wielu kampaniach reklamowych możliwe jest ustawianie maksymalnego budżetu. Specjaliści ustalają na podstawie zgromadzonych danych sumy, które ich zdaniem wiążą się ze skutecznością reklamy i sukcesem całej kampanii. Warto jednak pamiętać, że ostateczna decyzja należy do klienta i przeanalizowanie cen może przynieść jakieś oszczędności.

Z czego składa się mediaplan?

Mediaplany mogą mieć rozmaite formy. Niektóre agencje przygotowują je w formie tabeli, która ma uwidocznić klientowi wszelkie zależności. Czasem dokumentacja składa się z kilku tabel, wówczas klient potrzebuje nieco czasu na ich dokładne przeanalizowanie i zrozumienie, gdyż nie jest to dziedzina jego codziennego działania.

Można spotkać również mediaplany w formie bardziej opisowej. Tu klient ma odpowiednio, jedno pod drugim wypisane wszystkie najważniejsze informacje. W wielu sytuacjach dla laików taka właśnie forma będzie zdecydowanie prostsza. Po przeczytaniu będą bardziej pewni podejmowanych decyzji i tego, iż dokładnie wiedzą na co się zdecydowali.

W mediaplanie musi znaleźć się kilka ważnych elementów:

  1. Media w jakich będzie prowadzona kampania – w sieci internetowej możliwości jest wiele. Agencja reklamowa powinna dokładnie wymienić i doprecyzować z jakich mediów zamierza korzystać.
  2. Czas trwania kampanii w poszczególnych mediach – specjalista powinien dokładnie określić czas trwania. W sytuacji gdy klient jeszcze nie zdecydował się na datę rozpoczęcia działań, może to być zapisane, odpowiednio w dniach.
  3. Planowane formy reklamy w poszczególnych mediach.
  4. Założenia efektywności – niezwykle istotne z punktu widzenia klienta jest jakie będą efekty i korzyści planowanych działań i po jakim czasie będą dostrzegalne.
  5. Budżet – w mediaplanie powinien również znajdować się szczegółowy budżet z wyszczególnieniem na konkretne nośniki. Klient powinien dokładnie wiedzieć jaka reklama, ile będzie go kosztować.
  6. Podsumowanie – czas trwania wszystkich działań, wykorzystane media i formy reklamy, planowany poziom efektywności oraz planowany budżet. Jeśli tworzymy dodatkowy mediaplan na zakończenie projektu to można uzupełnić raport o rzeczywiste dane i porównać z początkowymi założeniami.

Jak czytać mediaplan?

Kwestia ta jest silnie zależna od agencji z jaką współpracujemy. Ważne jednak aby skupić się na konkretnych danych, które będą miały dla nas znaczenie czyli: ile czasu wszystko będzie trwało, ile zapłacimy i jakie będą efekty. Tych kilka informacji powinniśmy bezwzględnie wyciągnąć z otrzymanego dokumentu i po ich analizie podjąć rozmowy z agencją i określić czy ze wszystkim się zgadzamy. Jeśli dokument zawiera jakiekolwiek niejasności warto poprosić o ich objaśnienie, aby wszystko było zrozumiałe i współpraca przebiegała pozytywnie dla wszystkich.

Mediaplan jest zaplanowaną strategią reklamową, którą klient akceptuje przed rozpoczęciem pracy agencji, może również służyć jako raport po zakończeniu działań. Jego powstanie jest niezwykle istotne, gdyż określa wszystko co ma być wykonane. Agencja dokładnie wie za co będzie miała zapłacone, zaś klient wie na co pójdą jego pieniądze.

Niekiedy mediaplany są naszpikowane nadmiarem informacji, bywają też nieco nieczytelne, czasem stosowane przez agencje formy graficzne i rozkładu informacji nie są jasne dla klienta. Z kolei inna osoba uzna, że są świetnie przygotowane. Tak więc jeśli czytamy przesłany nam mediaplan skupiamy się na najważniejszych informacjach i oznaczamy elementy, które są dla nas niezrozumiałe lub, które uważamy za zbędne i chcemy zasięgnąć więcej informacji.

Mediaplan jest z pewnością rodzajem komunikacji na drodze agencja reklamowa – klient, kłopot w tym że jesteśmy różni i różnorodnie rozumiemy niektóre rzeczy, czy też odmiennie je postrzegamy. Jeśli mediaplan jest dla nas niezrozumiały możemy uprzedzić się do danej firmy, więc to oni powinni się postarać aby wszystko było jasne.

Warto jednocześnie pamiętać, że agencje reklamowe zatrudniają szereg specjalistów, którzy dokładnie wiedzą jak, gdzie i kiedy najlepiej wypromować naszą markę aby działania były skuteczne. Tak więc w czasie analizowania mediaplanu kampanii niezwykle istotna będzie odrobina zaufania, którą obdarzymy specjalistów. Oni się na tym znają, podobnie jak w celu naprawy zegarka pójdziemy do zegarmistrza i mu zaufamy, tak tutaj, działania choć wirtualne odpowiednio pokierowane mogą rodzić dla nas korzyści.

Kto pyta nie błądzi

Mediaplan ma za zadanie pomieszczenie wielu danych w stosunkowo krótkiej formie. Ma ona być przystępna dla laików, a wszystkie szczegóły muszą ze sobą współgrać i wynikać z siebie nawzajem. To trudna sztuka. Dlatego wskazane są zarówno pytania agencji w stosunku do klienta – doprecyzowywanie szczegółów które pojawią się w czasie przygotowań. Jak i od klienta, dla którego nie wszystkie elementy mogą logicznie z siebie wynikać, mogą wydawać się obce i niepotrzebne.

Tak więc w czytaniu mediaplanu, poza wyszukiwaniem istotnych szczegółów ważna będzie właściwa komunikacja. Jednak właśnie ona sprawdza się na każdym etapie. Wszystko powinno zostać jasno ustalone a brief i mediaplan stanowić spisanie wszystkich elementów, które zostaną wykonane, tak aby wszyscy mieli jasność w kwestii współpracy. Wybór doświadczonej agencji będzie więc z pewnością najtrafniejszą drogą prowadzącą do nieuchronnego sukcesu podjętej kampanii, a nasza usługa lub produkt już wkrótce będą rozpoznawalne i niezwykle popularne.

Zobacz również:

  1. Co to jest marketing internetowy?
  2. Optymalizacja stron pod Core Web Vitals
  3. Copywriter do obsługi sklepu internetowego – dlaczego warto?
  4. Jak optymalizować sklep internetowy na platformie Shoper?
  5. Na czym polega marketing internetowy?
Konrad Grodecki
Konrad Grodecki
Certyfikowany specjalista Google Ads & Pozycjoner. Marketingiem internetowym oraz projektami digital zajmuje się od ponad 15 lat. Doświadczenie zawodowe zdobywałem pracując na początku swojej kariery w małych i średnich firmach, a następnie w dużych międzynarodowych korporacjach. Teraz całą swoją wiedzę, mogę przekazać Tobie w postaci wsparcia Twojej firmy w działaniach internetowych. Pomagam firmom, pomagam Start up’om, dowiedz się, jak mogę pomóc twojej firmie.

Komentarze są wyłączone.