Płatne kampanie reklamowe PPC w Google Adwords i Facebook Ads %
Mistrzostwa Content Marketingu – pierwsze w Polsce !
4 października, 2016
Gdzie się reklamować w zależności od profilu firmy
19 kwietnia, 2017
Show all

Płatne kampanie reklamowe PPC w Google Adwords i Facebook Ads

Obecnie chyba niemal każdy zdaje sobie sprawę z zasadności zdania „reklama dźwignią handlu”. Jednak w swoim znaczeniu zdanie to jest silnie ograniczone, gdyż pozwala ona na wywindowanie niemal każdej marki, nie tylko związanej z handlem. Również nasze działania w sieci, mające na celu „rozruszanie” strony internetowej lub jakiejkolwiek innej działalności wymagają odpowiednio dobranej i ukierunkowanej reklamy.

W Internecie reklamy dzielą się przede wszystkim pod względem sposobu płatności.

Wyróżniamy tu:

  • PPC (Pay Per Click),
  • PPV (Pay Per View) czy PPA (Pay Per Action).

Oprócz tego duże możliwości dają media społecznościowe, w tym najpopularniejsze –Facebook. Przyjrzyjmy się więc bliżej najchętniej wybieranej PPC w Google Adwords oraz Facebook Ads.

Czym jest kampania reklamowa PPC?

Rozpocznijmy od wyjaśnienia skrótu PPC- czyli Pay Per Click z języka angielskiego oznacza płatne za kliknięcie. Ten rodzaj reklamy zdecydowanie odegrał najbardziej znaczącą rolę w historii płatnej reklamy w sieci. Jednocześnie jest to najpopularniejsza forma  w wyszukiwarkach na całym świecie.

Działanie takiego modelu oparte zostało na pobieraniu od reklamodawcy, z góry określonej kwoty za każde wejście na jego stronę, potencjalnego klienta poprzez opublikowany link. Reklamodawca optymalizuje koszty dzięki temu, iż nie musi płacić za każdorazowe wyświetlenie się reklamy, natomiast reklamobiorca otrzymuje zapłatę za każdorazowe przejście na witrynę nie zależnie od faktu czy użytkownik stanie się klientem czy tez stronę od razu opuści. Jest to model reklamowy, który można uznać za dominujący we wszystkich wyszukiwarkach reklamowych.

PPC w Google Adwords

Taki system reklamowy jest również używany przez Google Adwords. Platforma ta skupia ogromną ilość reklamodawców. Za jej podstawowe zadanie uznać należy pośrednictwo pomiędzy reklamodawcą, reklamobiorcą oraz webmasterem. Zastosowanie zaawansowanych mechanizmów pozwala na zyskanie większej wydajności reklam. Wyświetlają się one bowiem nie tylko w organicznych wynikach wyszukiwania ale również na poszczególnych stronach uczestników programu.

Reklamy mogą być dopasowywane kontekstowo do tematyki danej strony. Gdy zostaje ona dodana do systemu odwiedzają ją specjalne googleboty, które sprawdzają treść na stronie określając jej tematykę oraz dobierając odpowiednie reklamy. Dużą popularnością cieszy się również reklama behawioralna. Jest ona dostosowana do tego czego konkretny użytkownik szuka w sieci. Wykorzystuje ciasteczka czyli pamięć o tym czego szukaliśmy wcześniej i na ich podstawie dobiera reklamy, które bardziej prawdopodobne, że klikniemy.

Reklama PPC w Google Adwords daje szereg możliwości reklamodawcom. Można je bowiem zamieszczać w różnej formie, testując skuteczność, ale również określać zasięg, np. geograficzny i tworzyć reklamy  o targecie terytorialnym, co będzie miało duże znaczenie dla firm oferujących swoje usługi na konkretnym obszarze.

Słowa kluczowe w PPC

Za kwestię silnie wpływającą na skuteczność reklamy jaką publikujemy uznaje się dobór odpowiednich słów kluczowych. Obecnie dostępne są liczne narzędzia, które pozwalają je odpowiednio dostosować. Są to m.in. Keyword Planner, Google Trends, Google Auto Suggest Keyword Tool i UbberSuggest czy Wordtracker.

Narzędzia te pozwolą Ci najoptymalniej dopasować słowa kluczowe do Twojej strony. Zyskujesz wówczas pewność, że reklama trafia do odpowiedniej grupy docelowej i zwiększasz swoje zyski. Odpowiednia optymalizacja reklam pod wyszukiwarki to bardzo rozbudowany proces, wiele firm opiera obecnie swoją działalność na przeprowadzaniu takich kampanii reklamowych na zlecenie. Osoba nie posiadająca wystarczającej wiedzy, doświadczenia i nie śledząca na bieżąco zmian z Google może mieć problem z przeprowadzeniem skutecznej kampanii PPC w Google Adwords, jak również z doborem właściwych fraz kluczowych.

Warto zapamiętać, że słowa kluczowe powinny zostać dopasowane możliwie jak najbardziej precyzyjnie. Jeśli zdecydujemy się na popularne i bardzo ogólne słowa to owszem zwiększymy ruch na naszej stronie jednak te precyzyjne sprawiają, że zyskujesz większe prawdopodobieństwo pozyskania nowego klienta- właśnie odbiorcy Twojej reklamy.

Niezależnie od faktu czy prowadzeniem naszej kampanii reklamowej zajmą się specjaliści czy my sami powinniśmy z dużą skrupulatnością śledzić ich skuteczność. Wszelkie dane statystyczne upewnią nas o celowości działania lub wskażą kierunek zmian.

Reklamy Facebook Ads

Facebook stanowi jedno z głównych mediów społecznościowych, z którego korzysta mnóstwo ludzi na całym świecie. Reklamowanie swojej firmy, usług czy produktów za jego pośrednictwem stanowi ważny element promocji w Internecie. Facebook Ads wyróżniają się na tle innych nośników reklamowych bardzo dokładnym targetowaniem. Oznacza to, że celem jest dotarcie z reklamą w możliwie jak najbardziej precyzyjny sposób do odbiorców, których ona zainteresuje.

Algorytm serwisu samodzielnie dobiera osoby, którym wyświetli naszą reklamę. W naszej gestii leży określenie dokładnej grupy docelowej, na podstawie wyszczególnionych zmiennych, pośród których znajdują się: dane demograficzne, lokalizacja, wiek, płeć, wykształcenie, zainteresowania czy praca.

Tworzenie pierwszej reklamy na Facebooku

Na serwisie, pod adresem http://www.facebook.com/advertising , znajduje się krotki przewodnik, który krok po kroku tłumaczy jak stworzyć reklamę. Wyróżnia on cztery główne etapy powstawania reklamy:

  • Określenie naszych celów,
  • Określenie odbiorców, grupy docelowej,
  • Stworzenie reklamy oraz zaplanowanie jej budżetu,
  • Zapoznanie się z zasadami serwisu o publikowaniu treści.

Gdy postanawiamy opublikować naszą reklamę za pośrednictwem Facebooka możemy podążyć w dwóch różnych kierunkach. Pierwszym z nich jest oddanie naszej reklamy w ręce handlowców Facebooka, którzy dokładnie ją doprecyzują czyli Facebook Ads Premium. Druga opcja pozwala na samodzielne tworzenie reklamy od początku do końca oraz jej definiowanie czyli Facebook Ads Marketplace.

Samonapędzające się reklamy

Na Facebooku posiadamy dwa przyciski, które mogą bardzo pomóc reklamodawcom. Są to  „lubię to” oraz „wezmę udział”. Jeśli ktoś z użytkowników zobaczy reklamę i kliknie w takie miejsce, informacja o tym pojawi się na jego tablicy, a co za tym idzie zobaczy ją znaczna część jego znajomych, którzy również mogą być potencjalnie zainteresowani. Wówczas początkowo dodana przez nas reklama samodzielnie się napędza i wędruje dalej pozwalając nam na zwiększenie zysków.

Określenie celu

Na wstępie musisz w sposób precyzyjny odpowiedzieć sobie jak i serwisowi na pytanie czego oczekujesz po swojej reklamie. Co ma ona właściwie zmienić? Czy chcesz w konkretnym okresie zwiększyć sprzedaż? Czy po przeorganizowaniu działalności postanowiłeś zmienić target? Czy chcesz zyskać większą ilość wejść na swoją stronę? Czy może chcesz uzyskać większą ilość  „lubię to” dla swojej strony? A może po prostu chcesz poinformować społeczność serwisu o istnieniu Twojej firmy?

Im bardziej precyzyjne określenie celu tym lepiej. Zyskujemy bowiem znacznie większą pewność, że wygenerowana reklama trafi do odbiorców na jakich nam zależy. Jeśli stworzymy taką, która będzie miała wiele celów i założeń będzie ona wyglądała zupełnie inaczej, zbyt ogólna może być zdecydowanie mniej skuteczna od precyzyjnie dopasowanej.

Określenie odbiorców

W tym kroku musimy precyzyjnie określić do kogo adresowana jest nasza reklama. Czy mają to być kobiety czy mężczyźni, w jakim wieku, studenci, osoby starsze, pracujące lub uczące się. Dobieramy również lokalizację geograficzną, możemy określić sposób spędzania wolnego czasu przez te osoby. Dzięki tym wszystkim elementom bardzo precyzyjnie określimy naszą grupę docelową. Dostaniemy również automatyczną informację od systemu o tym do jakiej trafiamy.  W czasie trwania całej kampanii mamy możliwość zmieniania preferencji dotyczących naszych odbiorców. Kryteria możemy poszerzać lub zawężać dzięki temu powiększając lub ograniczając naszą grupę docelową.

Trzy elementy reklamy na Facebooku

Nasza reklama na serwisie społecznościowym Facebook składa się z trzech elementów. Są to tytuł, obrazek oraz tekst. Tytuł powinien być oryginalny i przyciągać wzrok oraz ciekawość potencjalnych odbiorców. Jego zadaniem jest sprawienie, że osoby, które zobaczą reklamę z ciekawości klikną w link.

Tekst reklamy powinien być interesujący, nie może być nadmiernie długi. Stanowi on kwintesencję tego co reklamujemy i wzmaga ciekawość lub chęć posiadania. Jest niezwykle ważnym elementem wpływającym na poziom klikalności.

Obrazek będzie różny, zależnie od targetu, tego czym się zajmujemy i co reklamujemy. W jego właściwym dobraniu pomoże z pewnością odpowiednie dopasowanie celów oraz target. Wiele osób jest wzrokowcami, co szczególnie widoczne jest na serwisach przesyconych informacjami i zdjęciami. Zauważenie pojedynczej niewielkiej fotki może być trudne, jednak nasze zdjęcie ma wyglądać tak aby nie mogło zostać niezauważone przez osoby należące do naszej grupy docelowej. Musimy się z nim utożsamiać.

Płatności za reklamy na Facebooku

Reklamowanie się poprzez Facebook Ads posiada dwie opcje. Pierwszą z nich jest opłata za kliknięcie (podobnie jak PPC w Google lecz tu nazywa się to CPC czyli cost per click). Drugą możliwością jest koszt wyświetleń naszej reklamy u danej liczby osób (cost per mille czyli CPM).

Jak określamy budżet naszej reklamy?

  • Całkowity budżet – jest to suma jaką możemy zapłacić za cały okres wyświetlania się reklamy,
  • Budżet dzienny – kwota jaką możemy zapłacić za reklamę każdego dnia trwania kampanii,
  • Maksymalna kwota – określamy ile możemy zapłacić za 1000 wyświetleń reklamy lub za jedno kliknięcie,
  • System akcyjny – wybieramy jedną opcję z pośród wielu dostępnych na rynku.

Kampanie Facebook Ads dają możliwość reklamowania się w dobry i skuteczny sposób przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych. Jednak wymaga to bardzo skrupulatnego przygotowania reklamy i dobrania wszystkich jej parametrów w taki sposób aby stosunek zysku do poniesionych kosztów był dla nas możliwie jak najbardziej korzystny.

Konrad Grodecki
Konrad Grodecki
Certyfikowany specjalista Google Ads & Pozycjoner. Marketingiem internetowym oraz projektami digital zajmuje się od ponad 15 lat. Doświadczenie zawodowe zdobywałem pracując na początku swojej kariery w małych i średnich firmach, a następnie w dużych międzynarodowych korporacjach. Teraz całą swoją wiedzę, mogę przekazać Tobie w postaci wsparcia Twojej firmy w działaniach internetowych. Pomagam firmom, pomagam Start up’om, dowiedz się, jak mogę pomóc twojej firmie.

Komentarze są wyłączone.