E-COMMERCE
Google Ads | SEO
STRONY WWW
Strony firmowe | Sklepy www
ANALITYKA RUCHU I SPRZEDAŻY
Google Analytics | SEO Tools
Zapytanie Ofertowe

Jak monitorować funkcjonowanie strony internetowej?

Visomedia.pl > Blog Marketingowy > Firma w internecie > Jak monitorować funkcjonowanie strony internetowej?
Mężczyzna monitoruje stronę internetową

Jak monitorować funkcjonowanie strony internetowej? Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się nad tą kwestią? Nieprawidłowo działająca strona internetowa może prowadzić do poważnych strat. Użytkownicy unikają korzystania z witryn, które są niedostępne lub zbyt wolne. Nawet jeśli uda się przyciągnąć ich na stronę, problemy z jej funkcjonowaniem mogą zniechęcić odbiorców do dalszych działań. W konsekwencji nie dojdzie do zakupu, użytkownicy nie zapiszą się do newslettera czy nie wyświetlą kolejnych podstron ofertowych. Negatywne doświadczenia sprawią, że prędzej po prostu zwrócą się do konkurencji, od której dzielą ich dwa kliknięcia. Dlatego też ważne jest regularne monitorowanie stanu swojej witryny. Z tego tekstu dowiesz się, czym jest monitoring stron internetowych i jak go skutecznie wdrożyć na swojej stronie.

Na czym polega monitoring witryn internetowych?

Monitoring strony internetowej to zestaw działań mających na celu ocenę wydajności, funkcjonalności i dostępności witryny. Dlaczego warto monitorować stronę? Sam Google podkreśla, że ponad 3 z 4 użytkowników nie odwiedza więcej stron, które wywarły negatywne wrażenie lub nie spełniły ich oczekiwań. Dlatego też już nawet kilkugodzinna awaria systemu może prowadzić do utraty ważnych klientów i generowania rosnących strat finansowych. Czasami jednak nie jest to aż tak oczywiste.

Strona może funkcjonować, choć nieprawidłowo. Na przykład poprzez długi czas oczekiwania wpływać negatywnie na zasięgi czy pogłębiać niezadowolenie użytkowników. Problemy takie jak wolne ładowanie, źle wyświetlające się banery, nieklikalne przyciski czy częste przerwy w działaniu pogarszają doświadczenia internautów, prowadząc do utraty wizerunku marki. Prawda jest taka, że odbiorcy oczekują komfortu w sieci i szybko zniechęcają się do powolnych stron czy nieergonomicznych układów. Co więcej, muszą czuć, że ich transakcje są bezpieczne, zwłaszcza jeśli chodzi o podawanie danych i dokonywanie płatności online.

Główne problemy związane z nieprawidłowym działaniem stron internetowych

Śledzenie działania strony internetowej umożliwia szybkie identyfikowanie problemów i bieżące monitorowanie jej stanu. Czasami strona może się „wysypać” z powodu wprowadzonej aktualizacji oprogramowania, czy zbyt pochopnych zmian dokonywanych podczas jej optymalizacji. O ile większość przyszłych usterek da się zahamować, o tyle nie zawsze są one łatwe do przewidzenia. Oto główne problemy ze stronami:

  Projektowanie skutecznych mailingów i newsletterów

Niedostępność witryny – zazwyczaj wynika z problemów z infrastrukturą. Mogą to być usterki sprzętowe, na przykład awaria dysku, problem z programem, błędy konfiguracyjne czy kwestie sieciowe. Innym powodem niedostępności strony może być przekroczenie limitów serwera. Usługa hostingowa powinna być dopasowana do poziomu ruchu na stronie. Zdarza się, że strona nagle zyskuje ogromną popularność, która skutkuje dużą liczbą publikacji w mediach. Jeśli infrastruktura nie jest przystosowana do takiego wzrostu ruchu, witryna może przestać działać przy dużym napływie użytkowników. Chociaż całkowite awarie są trudne do uniknięcia i mogą zdarzyć się nawet największym serwisom, można zminimalizować ryzyko, korzystając z rozwiązań chmurowych, uruchamiając dodatkowe serwery lub nawet tworząc zapasowe centra danych.

Aplikacja do monitorowania funkcjonowania strony
Aplikacja do monitorowania funkcjonowania strony

Problemy z zawartością – może to być awaria bazy danych, błąd w kodzie czy atak hakerski. Niewłaściwa zawartość zaburzy wyświetlanie strony. Powstaną na przykład puste szablony zamiast grafik czy braki w niektórych blokach tekstowych. Tego rodzaju problemy są poważniejsze niż zwykła niedostępność strony, ponieważ użytkownicy mogą błędnie sądzić, że niewłaściwe treści, które widzą, są zamierzonymi treściami właściciela witryny.

Powolnie działanie witryny – użytkownicy często opuszczają witryny, jeśli te nie ładują się w ciągu kilku sekund. Zatem nawet dobrze zoptymalizowana strona może ucierpieć na skutek dodania zbyt dużych, nieskompresowanych obrazów lub problemów z serwerem hostingowym. Długotrwałe problemy z wolnym ładowaniem strony mogą również negatywnie wpłynąć na jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Google już od pewnego czasu uwzględnia szybkość ładowania strony jako istotny czynnik w swoim algorytmie rankingowym.

Usterka funkcji – powszechnym problemem jest sytuacja, gdy strona internetowa jest dostępna i ładowana poprawnie, ale jedna z jej kluczowych funkcji, jak na przykład możliwość dodania produktu do koszyka, nie działa. Bez skutecznego monitorowania, właściciel witryny prawdopodobnie odkryje taki błąd dopiero wtedy, gdy zauważy znaczący spadek sprzedaży. Znalezienie i zgłoszenie problemu przez pojedynczego użytkownika jest mało prawdopodobne.

Wygaśnięcie certyfikatu SSL lub ważności domeny – obecnie zabezpieczenie strony za pomocą szyfrowania komunikacji (czyli stosowanie HTTPS zamiast HTTP) jest absolutnie niezbędne. Jednak wiąże się to z obowiązkiem regularnego odnawiania certyfikatu SSL i monitorowania daty jego wygaśnięcia. W przypadku wygaśnięcia certyfikatu SSL lub domeny, strona stanie się niedostępna dla użytkowników, co może prowadzić do problemów z dostępnością.

  Analiza słów kluczowych pod kątem zwiększania ruchu z wyszukiwarki Google

Monitoring strony internetowej – samodzielnie lub przy pomocy specjalistów

Monitoring witryny internetowej można przeprowadzać samodzielnie, jeśli dysponuje się odpowiednią wiedzą, lub powierzyć te działania firmie zewnętrznej. W tej kwestii wiele zależy od złożoności strony i jej kluczowych funkcji. Jeżeli prowadzimy prostego bloga informacyjnego, z monitoringiem poradzimy sobie sami. Inaczej jest w przypadku dużych firm czy sklepów, gdzie nawet mała awaria może skutkować utratą klientów, a co za tym idzie – zysków. W tym przypadku lepiej współpracować z osobami, które doskonale się na tym znają. Co więcej, nawet jeśli dobrze radzimy sobie z monitorowaniem, świeże spojrzenie specjalistów może pomóc w optymalizacji działań i zwiększeniu efektywności. Alternatywnie można użyć wtyczek i intuicyjnych oprogramowań, które większość pracy wykonają za nas, dokonując automatycznych audytów i raportując na temat żywotności i funkcjonalności witryny.

Jak działają programy monitorujące?

Programy monitorujące w systemie SaaS (Software as a Service) działają w sposób zorganizowany, aby zapewnić stałą kontrolę nad stroną internetową i jej funkcjonalnością. Z większości z nich korzysta się bezpośrednio na stronie, co eliminuje konieczność logowania się do oddzielnych aplikacji. Aby uruchomić monitoring dostępności strony, zazwyczaj wystarczy wpisać adres URL witryny. Monitorowanie szybkości ładowania strony polega na określeniu maksymalnego czasu, w którym strona powinna się załadować. W przypadku wygasania certyfikatów SSL lub domen wystarczy podać URL, a system sam zadba o resztę. Za sprawą tego typu oprogramowań można też dokonać analizy formularzy i procesów, choć jest to nieco trudniejsze zadanie.

Głównym sposobem informowania o problemach jest e-mail. Niektóre aplikacje korzystają jeszcze z powiadomień SMS lub powiadomień bezpośrednio w aplikacji. Co więcej, na nasze życzenie system monitorujący generuje szczegółowe raporty na temat awarii i ogólnej wydajności strony. Użytkownicy mogą przeglądać te raporty w panelu, a także otrzymywać okresowe podsumowania, np. tygodniowe czy miesięczne, przesyłane automatycznie na e-mail.

Monitorowanie witryny internetowej z programem

Przykładem jednnej z aplikacji do monitorowania stron internetowych jest Sempuls, działająca w systemie SaaS (oprogramowanie jako usługa). Jej twórca dostarcza gotowy pakiet narzędzi do prowadzenia audytów i monitorowania stron internetowych. To funkcja serwisowa, która pozwala na błyskawiczne wykrywanie usterek i problemów z zawartością, sprawdzanie dostępności witryny czy badanie prędkości jej ładowania. Raporty i ustawienia są bezpieczne, ponieważ znajdują się w chmurze, za którą odpowiada dostawca usługi. Działając z programem do monitorowania strony internetowej, nie musimy się więc martwić o utratę danych ani o ich bezpieczeństwo. Aplikacja jest dostosowana nawet do osób, które nie do końca rozumieją tematy informatyczne.

  Google wyróżnia mobilne strony internetowe !

Dzięki Sempuls zarządzanie witryną staje się proste i efektywne. Monitorując stronę internetową za pomocą tej aplikacji, masz pewność, że wszelkie problemy zostaną szybko zidentyfikowane i naprawione, zanim wpłyną negatywnie na doświadczenia użytkowników. Bez względu na to, czy prowadzisz małą stronę, czy duży portal, Sempuls dostarczy Ci narzędzi potrzebnych do utrzymania wysokiej jakości i niezawodności Twojej witryny.

Bezpieczeństwo i sprawdzanie stanu technicznego witryny internetowej – podsumowanie

Strona internetowa to kluczowy element każdej firmy, który wymaga ciągłej uwagi i nadzoru. Stanowi narzędzie do przyciągania i zatrzymywania klientów oraz wizytówkę, która musi być stale aktualizowana, działać bez zarzutu i prezentować firmę w najlepszym świetle. Dlatego już podczas jej tworzenia warto zaplanować odpowiedni monitoring, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek. Programy monitorujące umożliwiają natychmiastową reakcję na problemy, minimalizując ich negatywne skutki. Warto pamiętać, że koszt abonamentu za te usługi jest niewielki w porównaniu do potencjalnych strat spowodowanych nieuchwyconą awarią.

Czytaj więcej:

Czym jest UTM i po co go mierzyć?

Analiza słów kluczowych pod kątem zwiększania ruchu z wyszukiwarki Google

Mailing reklamowy – przygotowanie szablonów graficznych

Autor

  • Konrad Grodecki

    Certyfikowany specjalista Google Ads & Pozycjoner.
    Marketingiem internetowym oraz projektami digital zajmuje się od ponad 15 lat. Doświadczenie zawodowe zdobywałem pracując na początku swojej kariery w małych i średnich firmach, a następnie w dużych międzynarodowych korporacjach.
    Teraz całą swoją wiedzę, mogę przekazać Tobie w postaci wsparcia Twojej firmy w działaniach internetowych. Pomagam firmom, pomagam Start up’om, dowiedz się, jak mogę pomóc twojej firmie.

    View all posts
Avatar of Konrad Grodecki
About the author

Certyfikowany specjalista Google Ads & Pozycjoner.
Marketingiem internetowym oraz projektami digital zajmuje się od ponad 15 lat. Doświadczenie zawodowe zdobywałem pracując na początku swojej kariery w małych i średnich firmach, a następnie w dużych międzynarodowych korporacjach.
Teraz całą swoją wiedzę, mogę przekazać Tobie w postaci wsparcia Twojej firmy w działaniach internetowych. Pomagam firmom, pomagam Start up’om, dowiedz się, jak mogę pomóc twojej firmie.

Leave a Reply

Najnowsze komentarze