PracujemyPracujemy Poniedziałek - Piątek 8:00-18:00 +48 502 996 055
info@visomedia.pl
E-COMMERCE
Google Ads | SEO
STRONY WWW
Strony firmowe | Sklepy www
ANALITYKA RUCHU I SPZREDAŻY
Google Analytics | SEO Tools
Zapytanie Ofertowe
Agencja Marketingu Internetowego SEO i SEM > Blog Marketingowy > SEM > Czym jest UTM i po co go mierzyć?

Czym jest UTM i po co go mierzyć?

UTM, czyli Urchin Tracking Module to parametr zawarty w adresie strony internetowej, który pozwala dokładniej analizować skuteczność kampanii reklamowych. Dokładne jego działanie polega precyzyjnym śledzeniu ruchu z poszczególnych źródeł. Dzięki niemu możemy dowiedzieć się dokładnie skąd trafił do nas klient. Jest to szczególnie ważne, kiedy inwestujemy w wiele rodzajów kampanii reklamowych, takich jak:

  • artykuły sponsorowane;
  • mailing;
  • GoogleAds;
  • kampanie reklamowe w social mediach.

UTM składa się z 5 kluczowych elementów

  1. Source, czyli źródło określa ruch przychodzący. Może być to na przykład Facebook, instagram czy dana strona internetowa.
  2. Medium, który określa rodzaj ruchu. W analizie ten parametr oddzieli ruch płatny od darmowego, wyodrębni ruch pochodzący z mailingu czy portali społecznościowych.
  3. Campaign oznacza po prostu kampanię. Nazywamy ją dowolnie, by wiedzieć, które dane należą do jakiej kampanii. Przykładowo robiąc specjalną kampanię na black Friday nazwij ją po prostu black-friday.
  4. Term – ten parametr odpowiada za oznaczanie słów kluczowych, jednak stosuje się go coraz rzadziej.
  5. Content – dzięki temu parametrowi możesz dowiedzieć się, jak dany pojedynczy element wpływa na całość kampanii. Robiąc czarnopiątkową wyprzedaż 15 rodzajów kalendarzy oznacz każdy indywidualnie za pomocą tego narzędzia, a dowiesz się, który wygenerował jaki ruch na stronie.

Po co mierzyć UTM?

Dzięki temu jesteśmy w stanie precyzyjnie określić jaki ruch generuje nam dana kampania reklamowa, wiadomość mailowa, post w social mediach czy artykuł sponsorowany. Pozwoli Ci to zmaksymalizować efekty reklam i porównać zyski z kosztami danych kampanii, rezygnując lub odpowiednio zmieniając te nieopłacalne. Dodatkowo możesz ocenić, czy używając Facebooka opłaca Ci się inwestować w płatne kampanie. Dzięki dostępnym parametrom możesz oddzielić ruch płatny od ruchu darmowego. Jeśli będzie on podobny, to albo powinieneś zmienić coś w płatnych kampaniach reklamowych, albo z nich zrezygnować.

Jak otrzymać szczegółowy raport?

Oczywiście samo zrobienie linku zawierającego parametry UTM to nie wszystko. Po pierwsze przygotowując go pamiętaj, by określając np. nazwy kampanii używać zamiast spacji znaków „-” lub „_”. Jeśli w linku zastosujesz spację, może on nie zbierać danych lub mogą być one nieprawidłowe. Nie używaj również wielkich liter, polskich znaków ani żadnych innych znaków specjalnych poza myślnikiem lub podkreśleniem. Pamiętaj, że jeśli nie zwrócisz na to uwagi, to dane końcowe mogą być niepełne. Dobrym przykładem jest użycie tagu „ads”, jeśli raz zastosujesz „ads” a innym razem „Ads” to niestety zostanie to potraktowane jako dwa różne tagi. Dlatego właśnie przyjęło się pewne zasady, by nie używać wielkich liter, znaków specjalnych i spacji.

Jeśli już jakiś czas korzystasz z linku UTM i chcesz w końcu otrzymać raport, to musisz skorzystać z narzędzia Google Analytics. Weźmy sobie za przykład czarnopiątkową wyprzedaż 15 kalendarzy. Chciałbyś sprawdzić jaki ruch wygenerowała dla Ciebie płatna kampania reklamowa na Facebooku. Wystarczy w raporcie wejść w zakładkę „pozyskiwanie”, następnie „cały ruch” i wybrać źródło/medium jako facebook/ads – czyli najpopularniejszych tagów używanych do opisu Facebooka i kampanii reklamowej. Możesz je oczywiście nazwać po swojemu, ma to być dla Ciebie wygodne i intuicyjne. Jeśli chcesz sprawdzić nieco głębsze dane, na przykład jaki kalendarz wygenerował dla Ciebie jaki ruch, to w zakładce „pozyskiwanie” wybierasz „kampania” i ustawiasz wymiar dodatkowy „reklama” i „treść reklamy”.

Jak poradzić sobie z bardzo długim, nieeleganckim linkiem UTM?

O ile sam link w przeglądarce internetowej i jego wygląd zbytnio nie interesuje użytkowników, to już w przypadku wklejenia go np. do mailingu, do postu na Facebooku czy Instagramie lub na stronie internetowej, może wyglądać fatalnie. Unikaj wklejania długich na kilka linijek linków. Jeśli możesz, to na przykład na stronie internetowej w kodzie URL użyj zakotwiczenia linku i podświetl tylko jeden wyraz lub całe wyrażenie, które przekieruje do danej strony internetowej. Jeśli jednak nie masz takiej opcji (np. w mailu, post na Facebook) to lepiej użyj narzędzi do skrócenia linku. Jedno z najpopularniejszych to bit.ly.

Generator UTM

Zapraszamy do współpracy

Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony visomedia.pl, gdzie zapoznasz się z naszą ofertą usług marketingu internetowego, która pozwoli zyskać Ci nowych klientów, zwiększyć zyski i rozwijać stronę internetową. Oferujemy wiele usług związanych z pozycjonowaniem stron, prowadzeniem kampanii reklamowych czy właśnie analizą ich przy pomocy narzędzi UTM. Serdecznie zapraszamy do kontaktu.

Zobacz również:

About the author

Certyfikowany specjalista Google Ads & Pozycjoner. Marketingiem internetowym oraz projektami digital zajmuje się od ponad 15 lat. Doświadczenie zawodowe zdobywałem pracując na początku swojej kariery w małych i średnich firmach, a następnie w dużych międzynarodowych korporacjach. Teraz całą swoją wiedzę, mogę przekazać Tobie w postaci wsparcia Twojej firmy w działaniach internetowych. Pomagam firmom, pomagam Start up’om, dowiedz się, jak mogę pomóc twojej firmie.

Leave a Reply