Marketing internetowy - słownik pojęć %
Jak dodać firmę do Mapy Google
Jak dodać firmę do Mapy Google
3 kwietnia, 2015
Algorytm Google oszukany
9 lipca, 2015
Show all

Marketing internetowy – słownik pojęć

Marketing internetowy

Marketing internetowy

Google Adwords

AdWords to system reklamy kontekstowej firmy Google. Reklama Google AdWords opiera się na licytacji. Poszczególni reklamodawcy deklarują, ile są w stanie zapłacić za kliknięcie w ich reklamę przez użytkowników wyszukiwarki, którzy wpisali określone zapytanie. W zależności od deklarowanych stawek powstaje lista linków sponsorowanych. Są one wydzielone z organicznych wyników wyszukiwania – znajdują się zazwyczaj nad wynikami wyszukiwania organicznego w postaci trzech reklam i/lub w kolumnie na prawo od wyników wyszukiwania.

SEO Audyt strony www (i optymalizacja)

SEO (ang. Search engine optimization – SEO zwane także pozycjonowaniem, ang. Web Positioning). Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych, – działania zmierzające do osiągnięcia przez dany serwis internetowy jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych dla wybranych słów np. pozycjonowanie Wrocław i wyrażeń kluczowych.  Audyt strony www to badanie strony internetowej, jej przegląd, analiza. Może przyjmować wiele form – w zależności od tego, w jakim celu jest przeprowadzany. Podstawowe odmiany audytów www to audyt SEO oraz audyt US/UX (usability / user experience). Audyt SEO skupia się na analizie czynników wpływających na pozycję strony w wyszukiwarkach internetowych. Audyt przeprowadza się, aby w kolejnym kroku dokonać optymalizacji, czyli zwiększenia kompatybilności strony www z algorytmami wyszukiwarek. Audyt US/UX to analiza użyteczności i funkcjonalności strony. Podczas takich testów sprawdza się przede wszystkim intuicyjność strony (czy łatwo się domyślić co gdzie się znajduje i do czego służy), łatwość poruszania po niej, przydatność dla internautów i ogólne wrażenia związane z korzystaniem z firmowej strony www.

Backlink (odnośniki, linki)

Backlinki to odnośniki (linki) z innych stron lub miejsc w internecie prowadzące do wybranej strony internetowej. Są ważnym czynnikiem branym pod uwagę podczas audytów SEO oraz budowania pozycji stron w wyszukiwarkach. Na pozycję strony w dużej mierze wpływają takie czynniki jak ilość backlinków, ich jakość, słowa kluczowe w nich zawarte, a także ich źródło. To między innymi dzięki odnośnikom z innych stron internetowych uzyskujemy ruch do strony firmowej. Dlatego tak ważne jest budowanie szerokiego spektrum odnośników do strony firmowej.

Black Hat SEO

Black Hat SEO to termin, określający zbiór praktyk pozycjonerskich, które są niezgodne z wytycznymi Google. Są to przede wszystkim praktyki wykorzystujące specjalistyczne oprogramowanie do tworzenia odnośników oraz tworzenia stron o marnej jakości, które służą zaplecze do pozycjonowania. Jakkolwiek praktyki te mogą być rzeczywiście skuteczne (i na ogół są), trzeba mieć na uwadze, że w przypadku ich wykrycia, Google nakłada kary na strony www i obniża ich pozycje w swojej wyszukiwarce (lub całkowicie usuwa stronę www z indeksu stron).

Content

Content to po prostu zawartość strony internetowej w postaci treści, zdjęć, filmów, plików muzycznych.

Content Marketing

polega na komunikacji z grupą docelową nie poprzez reklamę, ale poprzez edukację, poradę oraz dostarczanie dedykowanych treści (artykułów, opisów, recenzji produktów oraz materiałów wideo), tworzonych z myślą o finalnym kliencie. Takich treści, które są naprawdę wartościowe w oczach grupy docelowej i pomagają jej rozwiązywać problemy (np.: jak wybrać odpowiedniego smartfona, porady żywieniowe, inspiracje do aranżacji łazienki).

Content marketing to jeden z najbardziej efektywnych kanałów generowania leadów, budowania świadomości marki i pozyskiwania nowych użytkowników.

Copywriting

Copywriting to proces tworzenia treści o charakterze marketingowym, na stronach www, w przekazach reklamowych. Czasem copywriting sprowadza się do stworzenia samego hasła reklamowego, a czasem polega na tworzeniu obszernych artykułów. Osoby zajmujące się copywritingiem to copywriterzy.

CRO

CRO to z angielskiego Conversion Rate Optimization, czyli optymalizacja strony lub sklepu internetowego pod kątem konwersji. Oznacza to proces mający na celu dostosowanie poszczególnych elementów na stronie internetowej lub w sklepie internetowym: takich jak widok produktu, menu, podział na kategorie, odpowiednie buttony i (CTA) wezwania do akcji, przejrzysty koszyk etc., do potrzeb i przyzwyczajeń klientów, co w efekcie owocuje większą skutecznością strony i zwiększeniem konwersji.

CMS

CMS (ang. Content Management System) to system do zarządzania treściami. Jest to program, który ułatwia osobom zarządzającym stronami www wprowadzanie na nich zmian. Wiele funkcjonalności dobrych CMS umożliwia efektywną pracę użytkownikom, którzy nie mają wiedzy programistycznej. Dokonywanie zmian na stronie następuje przez wykorzystanie intuicyjnego interfejsu. Najpopularniejsze systemy tego typu to Joomla!, Drupal oraz WordPress.

CTR

CTR (ang. Click-through-rate) tłumaczy się często jako współczynnik klikalności. Chodzi o to ile razy dany link został kliknięty w stosunku do ilości jego wyświetleń. Najczęściej tego terminu używa się w odniesieniu do reklamy kontekstowej (np. Google AdWords). Można go także używać w stosunku do organicznych wyników wyszukiwania oraz innych odnośników (np. na naszej stronie).

Długi ogon (long tail) w pozycjonowaniu

Długi ogon to pojęcie określające promowanie strony internetowej na zestaw wielu fraz, które charakteryzują naszą stronę internetową. Często się zdarza, że frazy z long-tail sumarycznie generują tyle samo (lub więcej) ruchu, co kilka podstawowych/głównych fraz, na które celowo pozycjonowana jest dana strona. Ruch  z wielu różnych fraz tematycznie związanych z profilem strony www potrafi być też bardziej wartościowy z punktu widzenia pozycjonowanej strony niż ruch ze zbyt ogólnej frazy kluczowej. Na przykład bardzo ciężko pozycjonować się na popularną frazę „sklep internetowy”. Zajmuje to zazwyczaj dużo czasu i zwrot z poniesionych inwestycji nie zwraca się w odpowiednim czasie. Jednocześnie nie zawsze wejścia z frazy bardzo ogólnej są dochodowe i skuteczne. Tym czasem pozycjonowanie przy pomocy dużej ilości treści tekstowych może sprawić, że dana strona będzie pojawiała się wysoko na mniej popularne, ale bardziej sprecyzowane frazy związane z nazwą produktu lub usługi np: „Telewizor LED model XXX„, „Rower Kross Level XXX”.

Duplicate content

Duplicate content to pojęcie określające duplikowanie treści publikowanych na stronach lub w sklepach internetowych. Określenia tego używa się w odniesieniu do tekstów (lub całych układów treści), które oryginalnie pochodzą z innego miejsca w sieci. Jako przykład duplicate content mogą posłużyć opisy produktów kopiowane ze strony dostawcy. W wielu branżach jest to typowe, że konkurencyjne sklepy internetowe mają te same opisy produktów. Jest to źle widziane przez Google i nie pomaga w pozycjonowaniu strony. Dlatego też wielu przedsiębiorców decyduje się na tworzenie unikalnych opisów produktów, unikając zagrożenia związanego z uznaniem treści jako zduplikowanych. Posiadanie indywidualnych treści pomaga w pozycjonowaniu na tzw. długi ogon.

E-commerce

E-commerce = handel elektroniczny. Obejmuje głównie sklepy internetowe, które są klasycznym przykładem definiującym to pojęcie. W związku z dynamicznym rozwojem handlu w sieci możemy także wyróżnić inne formy nawiązywania transakcji handlowych np: m-commerce (mobile commerce, czyli handel związany z technologiami mobilnymi – tabletami i smartphone’ami) lub np. social commerce, czyli handel realizowany przy pomocy sieci społecznościowych. Kwestią umowy jest, czy kategorie te podlegają pod e-commerce, czy są osobnymi formami handlu.

E-mail marketing

E-mail marketing polega na realizacji celów marketingowych z wykorzystaniem poczty elektronicznej. Można tu zaliczyć wszelkie powiadomienia wspierające proces sprzedaży online, wysyłkę newsletterów, subskrypcje, czy kampanie mailingowe.

Fanpage

Teoretycznie wszyscy wiedzą, czym jest fanpage. Jest to po prostu strona na Facebooku. Może to być strona firmowa, ale także strona organizacji, jakiegoś wydarzenia, czy akcji społecznej.

Google Analytics

GA, czy też Google Analytics to jedno z podstawowych, darmowych narzędzi Google pozwalające osobom zarządzającym serwisami internetowymi monitorować statystyki swoich stron. Analytics pozwala pozyskać informacje na temat ilości odwiedzić strony www, czasu trwania wizyty, skąd przeszedł użytkownik oraz wiele innych bardziej szczegółowych danych.

Google Webmaster Tools

GWT to kolejne narzędzie (darmowe) od firmy Google, w które powinien się wyposażyć każdy, kto zarządza stroną internetową. Google Webmaster Tools prezentuje przede wszystkim informacje ważne z punktu widzenia obecności strony w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce Google. Są to dane na temat fraz, z których pochodzi większość ruchu do strony www. GWT pokazuje pozycje fraz w wyszukiwarce na które jest wyświetlana nasz strona www. GWT pozwala wyszukiwarce na zgłoszenie komunikatów błędów z naszą stroną np: nie wartościowe odnośniki do naszej strony firmowej.

Google Panda

Panda to aktualizacja algorytmu Google skupiająca się na czynnikach on-site, czyli zawartości witryny. W dużym uproszczeniu można stwierdzić, że karze strony, które nie posiadają wartościowych treści oraz te, które są duplikatami innych stron.

Google Penguin

Penguin, to aktualizacja algorytmu Google skupiająca się przede wszystkim na jednym czynniku pozycjonującym, tj. linkach prowadzących do witryny. Pingwin karze strony, które nie posiadają wartościowych linków przychodzących oraz nagradza te, które posiadają mocny, jakościowy profil odnośników przychodzących.

Indeksowanie

Indeksowanie jest to proces zapisywania stron w indeksie Google. Indeks Google to lista ogromnej ilości stron internetowych, które Google identyfikuje. Może się okazać, że dana strona nie jest w indeksie Google i wówczas nie ma szans na pojawienie się w wynikach wyszukiwania. Może mieć to miejsce w wyniku nieumiejętnych (lub w określonych przypadkach także celowych) działań webmastera, osoby tworzącej strony www. Jeśli nasza strona nie ma odpowiedniej struktury może się także okazać, że jej główny widok jest dostępny dla Google, ale poszczególne podstrony już nie. Brak zindeksowania serwisu www ogranicza dostęp potencjalnych klientów do firmowej strony internetowej.

Konwersja

Każda strona internetowa powinna mieć jasno zdecydowany cel. Czasem może być ich kilka (np. transakcja zakupu w sklepie internetowym, zapis do newslettera, założenie konta, informowanie o ważnych wydarzeniach związanych z firmą i produktem etc.), jednak jeden powinien być kluczowy i pod tym kątem powinna być zoptymalizowana witryna. Aby mierzyć skuteczność witryny, bierze się pod uwagę szereg statystyk – liczba odwiedzin, czas spędzony na stronie, współczynnik odrzuceń i inne. Jednak ostatecznie najistotniejszym jest ilość i współczynnik konwersji. Konwersja to po prostu realizacja określonego celu. Współczynnik konwersji informuje, jaki procent odwiedzających realizuje cel – jest to wielkość do maksymalizacji której powinno się dążyć. Może być tak, że witryna jest nieodpowiednio zoptymalizowana i mimo, że użytkownicy spędzają dużo czasu i odwiedzają wiele podstron, to nie realizują założonego celu. Istnieje szereg technik optymalizacyjnych, które pomagają w zwiększeniu ilości konwersji i podniesienia współczynnika konwersji. Jednak ich wdrażanie powinno być poprzedzone szczegółową analizą zachowań użytkowników na stronie.

Marketing mobilny

Dział marketingu skupiający się na wykorzystaniu narzędzi mobilnych – tabletów, smartfonów, czy wearable devices (czyli np. inteligentnych zegarków, okularów etc.). Do marketingu mobilnego można zaliczyć: tworzenie aplikacji na platformy mobilne, reklamę dostosowaną do małych ekranów dotykowych, m-commerce, marketing SMS, wysyłkę wiadomości głosowych, czy tworzenie stron mobilnych i w standardzie RWD.

Meta tagi

Meta tagi to ukryte w kodzie HTML (w kodzie strony www) znaczniki, które zawierają informacje o stronie. Są to przede wszystkim znaczniki takie jak title (tytuł), description (opis), keywords (słowa kluczowe), robots (informacje dotyczące indeksowania). Są wykorzystywane jako nośnik informacji i komend dla robotów wyszukiwarek. Ponadto tagi takie jak title i description wpływają na wygląd wyników wyszukiwania. Ich odpowiednia optymalizacja wpływa na pozycjonowanie strony, a także jej CTR, czyli współczynnik klikalności.

Media społecznościowe

Media społecznościowe to ogólnie rzecz biorąc miejsca w sieci, które opierają się na aktywności i interakcji dużej ilości użytkowników – społeczności. Według szerokiej definicji jako media społecznościowe można traktować fora internetowe i inicjatywy typu Wikipedia, gdzie użytkownicy internetu tworzą de facto zawartość serwisu. Obecnie z terminem media społecznościowe utożsamia się przede wszystkim duże platformy społecznościowe, takie jak Facebook, Google+, MySpace, VKontakte.ru i inne.

PageRank

PageRank to złożony indeks, który bierze pod uwagę wiele czynników – między innymi wiek domeny, jej jakość, czy treści są aktualizowane i unikalne (czy nie występuje duplicate content). Początkowo PageRank był czynnikiem, który miał decydować o pozycji strony www w wynikach wyszukiwania. Obecnie jednak jest bardzo wątpliwe, czy ma wpływ na pozycje.

Pozycjonowanie (SEO)

Pozycjonowanie jest to proces wpływania na roboty wyszukiwarek internetowych tak, aby te prezentowały wybrane strony wyżej (na dane frazy, słowa kluczowe). Profesjonalnie pozycjonowanie określa się terminem SEO, czyli Search Engine Optimization (optymalizacja pod kątem silników wyszukiwania). W Polsce obie nazwy stosowane są zamiennie jednak ta druga jest bardziej poprawna. Pozycjonowanie może obejmować szereg rozmaitych działań, ponieważ sam algorytm wyszukiwania jest bardzo złożony i bierze pod uwagę wiele czynników. Ponadto czynniki te nie są powszechnie znane.

PPC

PPC (ang. Pay Per Click) to sposób rozliczania reklamy polegający na pobieraniu opłaty za każde kliknięcie w jednostkę reklamową (link tekstowy, film, obraz). Rozróżnić można także inne systemy, jak PPM (Pay Per Mille – opłata za tysiąc wyświetleń), czy PPL (PayPer Lead – opłata  za pozyskanego leada).

SEM

SEM (ang. Search Engine Marketing) to marketing w wyszukiwarkach. SEM dzieli się na SEO (optymalizację witryny i jej otoczenia pod kątem wyszukiwarek) oraz reklamę w wynikach wyszukiwania (określaną często mianem PPC od popularnego modelu rozliczeniowego – pay per click). Ponadto do działań SEM można zaliczyć optymalizację tytułu i opisu strony, rozszerzonych linków, a także dodatkowych elementów, takich jak np. wyświetlenie mapki z Google Maps, profilu Google+ lub dodatkowych informacji o stronie (ocen internautów, autora artykułu etc.).

SERP

SERP (ang. Search Engine Result Page) to po prostu strona wyników wyszukiwania. Jest to widok, który ukazuje się nam, gdy wpiszemy w oknie wyszukiwarki określoną frazę i klikniemy klawisz enter (lub przycisk „szukaj”). Często stosuje się SERP jako określenie równoznaczne dla wyników wyszukiwania. Można spotkać się z określeniami „pozycja strony w SERP-ach” itp.

SMM

SMM to z angielskiego Social Media Marketing, czyli działania marketingowe realizowane w mediach społecznościowych. Ich najpopularniejszą formą jest tworzenie fanpage, wchodzenie w interakcje z fanami, czy chociażby reklama na Facebooku (i innych serwisach społecznościowych).

Targetowanie behawioralne

Targetowanie to bardzo istotny czynnik w marketingu. Targetowanie polega na kierowaniu komunikacji marketingowej do określonej, dobrze dobranej grupy odbiorców. Targetowanie behawioralne opiera się na analizie zachowań użytkowników i dobieraniu reklam do ich preferencji i zainteresowań.

Targetowanie kontekstowe

Targetowanie kontekstowe w marketingu internetowym opiera się głównie na wyświetlaniu reklam w kontekście określonych treści. W ten sposób reklamodawcy mogą trafiać do odbiorców treści, z którymi związana jest ich oferta.

White Hat SEO

White Hat SEO to zbiorowe określenie dla praktyk SEO (pozycjonerskich), które rekomenduje Google. Jest to termin przeciwny  wobec pozycjonowania Black Hat SEO.

Konrad Grodecki
Konrad Grodecki
Certyfikowany specjalista Google Ads & Pozycjoner. Marketingiem internetowym oraz projektami digital zajmuje się od ponad 15 lat. Doświadczenie zawodowe zdobywałem pracując na początku swojej kariery w małych i średnich firmach, a następnie w dużych międzynarodowych korporacjach. Teraz całą swoją wiedzę, mogę przekazać Tobie w postaci wsparcia Twojej firmy w działaniach internetowych. Pomagam firmom, pomagam Start up’om, dowiedz się, jak mogę pomóc twojej firmie.

Dodaj komentarz