Content Marketing
Festiwal SEO 2014 Katowice
19 maja, 2014
Słownik pojęć SEO
7 listopada, 2014
Show all

Czym jest Content Marketing ?

content-marketing

content-marketing

Czym jest Content Marketing ?

Content marketing, znany inaczej jako marketing treści, to szeroko pojęta strategia, której celem jest pozyskiwanie klientów, za pomocą atrakcyjnych komunikatów. Komunikaty kierowane są do sprecyzowanej grupy odbiorców, dlatego są bardzo spersonalizowane. W odróżnieniu od tradycyjnych form marketingowych komunikacja reklamowa odbywa się w dwóch kierunkach. Atrakcyjne, dobrze dobrane treści zachęcają obie strony do wchodzenia w interakcję.

Content Marketing dla firm, to umieszczanie rzetelnych i jakościowych informacji na tematy związane z działalnością firmy.
Umieszczenie ciekawych treści promujących produkty lub usługi firmy w miejscach, gdzie mogą one spotkać się z największym odzewem ze strony grupy docelowej. Dzięki publikacji tego typu treści potencjalni odbiorcy mają okazję zdobyć unikalną wiedzę niedostępną nigdzie indziej. Udostępniająca je marka staje tym samym w pozycji eksperta, udowadniając swoje kompetencje oraz możliwości na określonym polu. Wiąże się to bezpośrednio z koncepcją Inbound Marketingu, czyli strategii polegającej na przyciąganiu potencjalnych klientów do siebie dobrymi praktykami. Dużo bardziej zaangażowany będzie użytkownik, który przyjdzie do nas sam, niż ten zwabiony agresywnymi oraz natarczywymi komunikatami reklamowymi.

Dlaczego Content Marketing jest ważny dla Twojej firmy?

Ponieważ metoda skupia się głównie na tworzeniu wartościowego przekazu, który zachęca naszych odbiorców do kontaktu zwrotnego. Odbywa się on poprzez tworzenie artykułów, blogów, oraz form multimedialnych ,pod którymi umożliwimy naszym odbiorcom wymianę zdań. Najbardziej interesującymi tematami są wiadomości dotyczące branży, w obrębie której działa firma, oraz informacje, które dotyczą potrzeb naszej grupy docelowej. Największą zaletą takiej komunikacji jest to, że obie strony odnoszą wymierne korzyści. Klienci stają się bardziej świadomi, poprzez wiedzę, którą się z nimi dzielimy, a nasze działania w systematyczny sposób budują świadomość naszej marki. Dlatego tak ważne jest to, abyśmy w swoich działaniach nie skupiali się wyłącznie na prosprzedażowych treściach. Dzięki ogólnodostępnej wiedzy na temat metod, jakimi wywierany jest wpływ na konsumentów, używanie ich może okazać się zatrważające w skutkach. Potencjalni klienci coraz częściej kupują z własnego wyboru, a jakiekolwiek próby przekonywania ich do nas kończą się fiaskiem lub negatywnymi emocjami w stosunku do marki.

Gdzie robi się ten Content Marketing?

Wszystko co firma pisze, pokazuje, prezentuje jest content marketingiem.  Żyjemy w czasach, w których musimy naszą prezentację publikować w kanałach gdzie znajdzie nas nasz klient. Głównym i najbardziej skutecznym kanałem jest w całości sam Internet. Jednak ze względu na fakt, ze internet co raz bardziej dzieli się na rożnego rodzaju środowiska musimy nasz przekaz skierować w źródła gdzie naszych odbiorców może być najwięcej.

Media społecznościowe są najbardziej wpływowym medium. Zarówno my, Marketerzy, jak i nasi odbiorcy, spędzamy w nich większość swojego czasu. Podglądamy naszych znajomych, oraz marki z którymi sympatyzujemy. Zrozumieliśmy już dawno,że informacja, nie ważne jak dobra, ginie w mediach społecznościowych w ciągu kilku godzin. A raz opublikowana na blogu lub na portalu branżowym staje się „wieczna”. Wpisy opisujące i podające rozwiązanie określonego problemu, przeżywają swoją świetność nawet po kilku latach, od opublikowania.  Zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie szukał jakieś rozwiązania. Dlatego tak ważne, jest spójne połączenie komunikacji i wykorzystanie możliwości jakie dają nam poszczególne kanały dotarcia do naszych klientów.

Co oferuje content marketing?

Jeśli publikowane przez ciebie treści zostaną uznane za przydatne to zaczną rozchodzić się po internecie w sposób wirusowy. Każda kolejna osoba, która zapozna się z Twoim przekazem może stać się Twoim klientem i polecić Twoje treści kolejnym użytkownikom. Swoim znajomym. A polecenie przez znajomego to przecież jeden z ważniejszych bodźców zakupowych.

Solidnie przygotowana kampania pozwoli nam lepiej poznać naszych odbiorców. Jeśli pozwolimy im mówić co myślą i zaczniemy wyciągać z tego wnioski okaże się, że zyskaliśmy na tym więcej niż przypuszczaliśmy. Ja sam jestem zaskoczony, jak wiele wartościowych pomysłów dostaję od moich klientów. A co jest w nich najlepsze? Że produkty i usługi oparte o pomysły klientów sprzedają się najlepiej. To właśnie one w sposób najdoskonalszy rozwiązują problemy użytkowników.

Jakie zalety ma Content marketing?

Dobrze zbudowana kampania może okazać się najtańszą jaką wdrożyłeś. Skoro wartościowa treść rozchodzi się sama… skoro nasi klienci z przyjemności angażują się w rozwój naszego przedsiębiorstwa. Skoro sami podsyłają nam pomysły na produkty, które chcieliby mieć.. to jaka jest nasza rola?

  • Słuchać i się uczyć?
  • Dostarczać to, czego odbiorcy potrzebują?

To nie jest najłatwiejsza droga, ale jeśli firma poświęci uwagę i czas na słuchanie swoich klientów, zbudujesz trwałe i wartościowe relacje z klientami i już nigdy nie wrócisz do tradycyjnych metod.

Jak tworzy się kampanię ?

  1. Pierwszym etapem jest ustalenie tego, co za pomocą danej kampanii chcemy osiągnąć, oraz w jaki sposób będziemy mierzyć postępy naszych działań. Warto w tym miejscu określić punkt, w którym uznamy, że cele zostały zrealizowane. Należy jednak pamiętać o tym, że cele naszej kampanii powinny być spójne z celami biznesowymi naszego przedsiębiorstwa, ponieważ ma ona za zadanie je wspierać.
  2. Drugi etap to sprecyzowanie grupy docelowej, lub grup docelowych. Nie tak szerokich jak dotychczas, ale bardzo indywidualnych, opartych o kilku idealnych klientów. Ustalenie do kogo będziemy kierować przekaz, a następnie z kim będziemy wchodzić w interakcję jest kluczowym elementem. To właśnie od tego etapu zależy, czy nasze treści trafia do naszych klientów.
  3. Trzeci etap to sprawdzenie jak przebiega proces zakupowy w naszej grupie docelowej. Możemy to zrobić na kilka sposobów. Jeśli mamy pewność, że dobrze poznaliśmy nasze docelowe grono odbiorców to możemy sprawdzić w jaki sposób podejmują decyzje zakupowe u konkurencji, lub w innych segmentach rynku. Nauka na błędach innych to najlepsze co możemy zrobić. Docierając do miejsc, w których znajdują się nasi potencjalni odbiorcy możemy sprawdzić w jaki sposób angażują się w komunikacje z innymi markami, oraz w jaki sposób do tej komunikacji dochodzi. Znajomość grupy docelowej pozwoli nam określić najważniejszą rzecz. Problemy potencjalnych odbiorców, na które lekarstwem mogą być nasze produkty.
  4. Czwarty etap to budowanie świadomości marki w określonym segmencie. Skoro już wiemy w jaki sposób potencjalni odbiorcy podejmuj decyzje, w jaki sposób wchodzą w interakcję z innymi markami, oraz jakie mają problemy możesz przystąpić do działania. Na tym etapie warto określić z czym chcemy być utożsamiani w umysłach odbiorców. Bo to zależy tylko od nas. A pozycjonowanie w głowach potencjalnych klientów zdaje się być ważniejsze, niż pierwsza pozycja w przeglądarce.
  5. Piąty etap to zaplanowanie całej kampanii. Jeśli stworzymy miejsce, w którym zapiszemy całą kampanię to zyskamy pewność, że nigdy nie zboczymy z wcześniej obranego kierunku. To właśnie w tym miejscu możemy zaplanować jakie tematy będziemy poruszać, a jakich będziemy unikać. Tutaj możemy zapisać co będziemy komunikować i gdzie. Dla przykładu.
    W mediach społecznościowych sprawdzą się:
  • ciekawe infografiki z krótkim komentarzami,
  • na firmowych blogach merytoryczne treści,
  • na formach dyskusyjnych: ciekawe wpisy na temat naszej firmy.

Pracujesz w zespole? Koniecznie ustal księgę stylu!

Kluczem do sukcesu każdej kampanii jest jej spójność i przemyślana strategia. Dlatego jeśli pracujemy w większym zespole koniecznym jest ustalenie kilku szczegółów:

  • Ton wypowiedzi,
  • Interpunkcja,
  • Długość zdań,
  • Cytaty.
  • Podpisy zdjęć,
  • Formatowanie tekstu. To część tego co tworzymy, która a często przesądza o ostatecznym efekcie.

 Jeśli z góry określimy jasne zasady tworzenia treści i wyznaczymy jedną osobę odpowiedzialną za końcową akceptacje wszystkich treści osiągniemy zamierzony cel. Będziemy mieli pewność, że poruszymy tylko te tematy, które chcieliśmy. Że pojawimy się tylko w tych miejscach, w których znajdują się nasi klienci.

Konrad Grodecki
Konrad Grodecki
Certyfikowany specjalista Google Ads & Pozycjoner. Marketingiem internetowym oraz projektami digital zajmuje się od ponad 15 lat. Doświadczenie zawodowe zdobywałem pracując na początku swojej kariery w małych i średnich firmach, a następnie w dużych międzynarodowych korporacjach. Teraz całą swoją wiedzę, mogę przekazać Tobie w postaci wsparcia Twojej firmy w działaniach internetowych. Pomagam firmom, pomagam Start up’om, dowiedz się, jak mogę pomóc twojej firmie.

Dodaj komentarz