E-COMMERCE
Google Ads | SEO
STRONY WWW
Strony firmowe | Sklepy www
ANALITYKA RUCHU I SPRZEDAŻY
Google Analytics | SEO Tools
Zapytanie Ofertowe

Linki kanoniczne, czyli jak poradzić sobie z duplikacją wewnętrzną

Visomedia.pl > Blog Marketingowy > SEM > Linki kanoniczne, czyli jak poradzić sobie z duplikacją wewnętrzną

Linki kanoniczne. Czyli jak poradzić sobie z duplikacją wewnętrzną?

Algorytm Pandy, czyli aktualizacja znanej przeglądarki już w roku 2011 ukazała nam, że Google nie przepada za powtarzającym się contentem. Na czym ona polegała? Przede wszystkim na nagradzaniu wyższymi pozycjami wszystkich serwisów, które posiadały niepowtarzalne treści. Swoje zastosowanie w tym wypadku miały właśnie linki kanoniczne. Miały one na celu ograniczenie duplikacji wewnętrznej. Warto po nie sięgnąć, aby odpowiednio przygotować pozycjonowanie strony.

Definicja linku kanonicznego

Link kanoniczny nie jest niczym innym jak tak naprawdę skuteczny meta tagiem, który dodaje się w sekcji <head> do konkretnej podstrony. Jest on jasną informacją dla robotów Google, że adres URL, ktory znajduje się pod podanym meta tagiem jest linkiem oryginalnym, czyli tytułowym linkiem kanonicznym. To nieco teorii, a cóż to oznacza w praktyce? Przede wszystkim to, że linki kanoniczne mają na celu eliminację powtarzania się tej samej treści pod różnymi adresami URL. Link kanoniczny w dużej mierze sygnalizuje robotom Google, że to ten meta tag powinien być indeksowany, przez co nie obniżą one wyników wyszukiwania Twojej strony.

Jeśli zależy nam na konkretnych i przede wszystkim wartościowych treściach na stronie linki kanoniczne przyjdą tutaj z pomocą. Jeśli nie wiemy, który konkretnie adres można uznać za kanoniczny możemy posłużyć się Google Search Console, będzie on sprytną podpowiedzią.

Jak sprawdzić duplikację wewnętrzną strony?

Posiadając swoją stronę zapewne zawsze dbasz o to, aby pojawiały sie na niej unikalne i ciekawe treści. Robot Google sprawdza każdy link, jeden po drugim, może być ich bardzo dużo, nawet o wiele więcej niż podstron gdzie są umieszczane treści. A co jeśli w takim razie nie wiemy jak sprawdzić duplikację zewnętrzną naszej strony? Z pomocą przyjść może SiteSliner, warto nadmienić, że jest to darmowe narzędzie. Jest ono w stanie wyszukać, gdzie powinno się znaleźć zastosowanie linków kanonicznych Twojej strony.

  Co to jest Programmatic SEO?

Wprowadzenie linków kanonicznych na stronę

Linki kanoniczne mają za zadanie eliminację powtarzających się treści, co za tym idzie, sprawne działanie jest kluczowe dla Twojej strony. Linki kanoniczne, czyli rel=canonical należy umieścić w odpowiedni sposób, nie można pozostawić tego przypadkowi. Odpowiednia analiza, wspomniana powyżej pozwoli na odpowiednie dobranie ich miejsca. Kiedy mamy ten krok już za sobą nie pozostaje nic innego jak umieszczenie ich w kodzie strony, działamy tutaj w sekcji <head> . Krok po kroku, poniżej krótka instrukcja:

  1. <html>
  2. <head>
  3. <link rel=”canonical” href=”wpisz adres oryginalnej strony internetowej”/>
  4. <title>tytuł strony internetowej</title>
  5. </head>
  6. kod strony
  7. </html>

Linki kanoniczne vs. przekierowanie 301, różnice

Różnica między linkami kanonicznymi, a przekierowaniem 301.  Obydwie te funkcje wykorzystywane są w SEO. Mają swoje podobne zastosowania, ale różnicę w samym ich działaniu, Na czym ona polega?

  • linki kanoniczne wykorzystujemy kiedy zależy nam, aby każda podstrona była dostępna dla użytkowników. Jednakże z tą różnicą, że te wybrane przez nas zostaną zaindeksowane przez Google. Jak widać mamy tutaj więc pełną dowolność
  • przekierowanie 301 stosowane jest w momencie kiedy użytkownik nie będzie miał dostępu do strony o konkretnym adresie i w związku z tym nastąpi automatyczne przekierowanie do nowego adresu, który został wcześniej wskazany

Kiedy warto zastosować linki kanoniczne?

Roboty Google automatycznie wyszukują wszystkie linki na Twojej stronie. Dzięki linkom kanonicznym można im wskazać, na które mają zwrócić większą uwagę, które wedle Twoich założeń są istotniejsze, czyli jak widać mamy tutaj pełną kontrolę.

Jesteśmy tylko ludźmi i do działania robotów wciąż nam daleko, dlatego zdarzają się sytuację, kiedy na konkretnej podstronie znajduje się więcej niż jeden link, co w efekcie prowadzi do duplikacji. Kiedy warto zastosować jeszcze linki kanoniczne?

  • różne wersje adresu URL– jest to idealne rozwiązanie jeśli Twoja strona posiada różne wersje adresów, czyli np. http, https, www, ale także i bez www. Warto dodać, że w tym przypadku swoje zastosowanie będą mieć linki kanoniczne oraz przekierowanie 301
  • filtrowanie w obrębie jednej kategorii– sklepy internetowe są najbardziej narażone na duplikację wewnętrzną. Dlaczego? przede wszystkim przez mnogą dostępność produktów, które można sortować. Każde sortowanie ma inny adres URL co dla Google oznacza duplikację
  • stronicowanie produktów – czyli nic innego jak ustawienie numerów dla kolejnych stron
  • powtarzające się opisy– przy dużej ilości produktów na stronie nie sposób o każdy unikalny opis, tutaj także z pomocą przyjdzie link kanoniczny
  • serwisy zewnętrzne– linki kanoniczne wykorzystywane sa także jako forma reklamy na innych serwisach
  • wersja strony dla różnych urządzeń– jeśli Twój serwis posiada wersje na różne urządzenia linki kanoniczne wskażą odpowiednią.
  Case Study Pozycjonowanie - aktualizacja Google – styczeń 2020 rok

Jeśli już wiesz jak pomocne mogą okazać się linki kanoniczne zapraszamy do kontaktu, służymy pomocą w zniwelowaniu działania duplikacji wewnętrznej na Twojej stronie.

Zobacz również:

Autor

  • Konrad Grodecki

    Certyfikowany specjalista Google Ads & Pozycjoner.
    Marketingiem internetowym oraz projektami digital zajmuje się od ponad 15 lat. Doświadczenie zawodowe zdobywałem pracując na początku swojej kariery w małych i średnich firmach, a następnie w dużych międzynarodowych korporacjach.
    Teraz całą swoją wiedzę, mogę przekazać Tobie w postaci wsparcia Twojej firmy w działaniach internetowych. Pomagam firmom, pomagam Start up’om, dowiedz się, jak mogę pomóc twojej firmie.

    View all posts
Avatar of Konrad Grodecki
About the author

Certyfikowany specjalista Google Ads & Pozycjoner.
Marketingiem internetowym oraz projektami digital zajmuje się od ponad 15 lat. Doświadczenie zawodowe zdobywałem pracując na początku swojej kariery w małych i średnich firmach, a następnie w dużych międzynarodowych korporacjach.
Teraz całą swoją wiedzę, mogę przekazać Tobie w postaci wsparcia Twojej firmy w działaniach internetowych. Pomagam firmom, pomagam Start up’om, dowiedz się, jak mogę pomóc twojej firmie.

Leave a Reply

Najnowsze komentarze